جستجو
تلفن تماس: ۲۸۴۲۵۰۵۸ - ۰۲۱

4 راهکار مقابله با استرس ناشی از خوراک در طیور(استرس تغذیه ای طیور)

یکی از انواع استرس طیور که بسیاری از مزرعه داران آن را تجربه می کنند، استرس ناشی از تغذیه طیور است. در مقاله استرس طیور برایتان توضیح دادیم که استرس طیور چیست و اهمیت مدیریت استرس در طیور را برایتان شرح دادیم.در این مقاله راه های مقابله با استرس ناشی از خوراک یا استرس تغذیه ای طیور را برایتان بازگو می کنیم.

اگر با بررسی گله خود اطمینان دارید که طیور شما در معرض این استرس قرار گرفته اند، در اسرع وقت درمان آن را آغاز کنید. پس از شناسایی عوامل محیطی موثر بر استرس، رژیم غذایی خود را با افزودنی های تغذیه ای که سلامت کامل آنها را به دست می آورد، تکمیل کنید. این امر به ویژه مهم است زیرا استرس طیور باعث ایجاد فشار مضر بر ذخایر طبیعی تغذیه طیور به ویژه مرغ شده و عملکرد روده را مختل می کند.

راهکارهای مقابله با استرس تغذیه ای طیور

1- جیره (خوراک) غذایی با کیفیت بالا در اختیار گله قرار دهید.

همواره گله ها با موضوع کاهش کیفیت غلات و مواد غذای چالش را دارند. اگر میخواهید گله شما درگیر استرس ناشی از تغذیه نامناسب نشود، باید سعی کنید از یک روزگی یا حداقل از زمانی که گله را خریداری میکنید ،گله خود را از خوراکی تغذیه کنید که بالاترین کیفیت ممکن را دارد.

2-خوراک و دان گله خود را تعویض نکنید.

یکی از علت هایی که همواره بر بالا نگه داشتن کیفیت خوراک تاکید کرده­ایم، موضوع تعویض خوراک است.باید سعی کنید از ابتدا خوراک با کیفیت در اختیار گله تان قرار دهید،تا درآینده مجبور به تعویض خوراک نشوید. چون علاوه بر اینکه خوراک بی کیفیت آسیب های جبران ناپذیری به گله وارد میکند،تعویض خوراک به هر نوع می تواند استرس­های کوتاه مدت یا بلند مدت به گله وارد کند.

در صورتی که مجبور به تعویض خوراک گله شدید، حتما این کار را به آهستگی و با توجه به ارزش غذایی خوراک قبلی و خوراک بعدی انجام دهید. (نحوه این کار را در دوره آموزشی فارمر متخصص آموزش ببینید) و به یکباره این تغییر را انجام ندهید.

3-دسترسی گله به آب و غذا را آسان کنید

اگر گله شما در بستر پرورش پیدا میکند، باید تعداد مناسبی از آبخوری و دانخوری را در اختارشان قرار دهید. چرا که عدم دسترسی مناسب به آبخوری و دانخوری­ها باعث افزایش استرس گله ها می شود.

4-ویتامین ث (c) را جزء برنامه غذایی گله بگنجانید.

ویتامین ث علاوه بر جلوگیری از استرس ناشی از تغییر جیره غذایی، از استرس هایی چون استرس ناشی از حمل و نقل، استرس ناشی از گرما و سرمای شدید، استرس ناشی از واکسیناسیون و استرس ناشی از  بیماری ها جلوگیری می کند.

ویتامین ث روند جذب آهن،سلینیوم،کروم و مس را آسان میکند و به شدت از پیشرفت استرس ناشی از تغییر جیره غذایی می کاهد.در موادی مثل سرکه سیب،کیوی،پرتغال،لیمو و… ویتامین ث یافت میشود. همینطور میتوانید از پکیج­های ویتامین ث که در داروخانه­های دامپزشکی یه فروش میرسد استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که هرچه زودتر استرس را در طیور تشخیص دهید و زودتر راه مقابله با آن را به کار گیرید، زودتر می توانید سلامتی را به له خود بازگردانید.

برای تشخیص نوع استرس گله خود و همچنین گرفتن مشاوره در زمینه خوراک طیور خود با کارشناسان گروه تخصص گندم در تماس باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *