جستجو
تلفن تماس: ۲۸۴۲۵۰۵۸ - ۰۲۱

چگونه بلدرچین تخمگذار پرورش دهیم؟

یکی از شاخه های سود آور در رابطه با بلدرچین، پرورش بلدرچین تخمگذار است. در مقاله پرورش بلدرچین، به ویژگی های کلی این پرنده اشاره کردیم و گفتیم بلدرچین پرنده کوچکی است و شرایط نگهداری راحتی دارد. به همین دلیل می توان برای پرورش آن در مقیاس های بزرگ صنعتی و هم به عنوان پرنده خانگی آن را پرورش دهید. بلدرچین تخمگذار توانایی بالایی در تولید زیادی تخم بلدرچین دارد که شما می‌توانید از آن برای مصارف خوراکی و هم برای فروش استفاده کنید. جالب است، بدانید که تخم بلدرچین در برخی از کشورها به عنوان یک خوراکی محبوب به حساب می‌آید.

ویژگی دیگر بلدرچین تخمگذار این است که هزینه نگهداری از این پرنده به دلیل کوچکی آن نسبت به دیگر پرندگان کمتر است و شما به راحتی می‌توانید از بلدرچین‌های خود مراقبت کنید. همین طور بلدرچین به فضای نگهداری و غذای کمتری نسبت به دیگر پرندگانی چون اردک و مرغ نیاز دارد. در این مقاله از مجموعه وبلاگ گندم به نکات مهم در پرورش بلدرچین تخمگذار خواهیم پرداخت و به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

  • اهمیت انتخاب بلدرچین مناسب برای تخمگذاری چیست؟
  • تعداد بلدرچین مورد نیاز خود را چگونه تعیین کنیم؟
  • شرایط نگهداری از بلدرچین تخمگذار چیست؟
  • فرق پرورش بلدرچین گوشی با تخمگذار چیست؟
  • تخم بلدرچین را چه طور جمع آوری کنیم؟
پرورش بلدرچین تخمگذار

انتخاب بلدرچین مناسب برای تخمگذاری

همان طور که در مقدمه گفته شد، شما برای پرورش بلدرچین تخمگذار به فضای کمتری نیاز دارید. شما حتی می‌توانید در فضاهای شهری نیز بلدرچین تخمگذار پرورش دهید و از مزایای ویژه آن استفاده کنید. اما پیش از هر چیز باید اهمیت انتخاب بلدرچین مناسب برای تخمگذاری را در نظر بگیرید. انواع مختلفی بلدرچین در سراسر جهان وجود دارد. برخی از بلدرچین‌ها برای گوشتشان مناسب هستند و برخی از بلدرچین‌ها هم برای تخمگذاری پرورش داده می‌شوند و شما باید نوع اخیر بلدرچین‌ها را برای تخمگذاری انتخاب کنید. بلدرچین ژاپنی یکی از بهترین انواع بلدرچین برای تخگذاری است.

تعداد بلدرچین مورد نیاز خود را چگونه تعیین کنیم؟

یکی دیگر از نکات مهم در پرورش بلدرچین تخمگذار انتخاب تعداد این پرنده است. با توجه به کوچک بودن بلدرچین، شما می‌توانید در همان فضایی که مرغ پرورش پیدا می‌کند، شش بلدرچین پرورش دهید. اگر قصد شما برای پرورش بلدرچین تخمگذار استفاده‌های تجاری است، شما به تعداد زیادی بلدرچین نیاز خواهید داشت. اما اگر بلدرچین را صرفا برای مصارف شخصی پرورش می‌دهید، به این نکته دقت کنید که هر بلدرچین در هر هفته معمولا 3 تا 4 تخم می‌گذارد. شما با توجه به این عدد و ارقام می‌توانید تعداد پرنده مورد نیاز خود را تعیین کنید.

شرایط نگهداری از بلدرچین تخمگذار

یکی دیگر از نکات مهم در پرورش بلدچین تخمگذار نحوه مراقبت آن است. به این موضوع توجه کنید که بلدرچین بالغ به مقادیر زیادی پروتئین نیاز دارد و خوراک این پرنده باید با پروتئین غنی شده باشد. از وجود فضای کافی برای پرورش بلدرچین‌ها اطمینان حاصل کنید چرا که در صورتی که محل نگهداری آن‌ها کافی نباشد، ممکن است که هنگام بزرگ شدن بلدرچین‌ها مشکلاتی را به وجود بیاورد و حتی بین آن‌ها درگیری به وجود بیاید. حتما قفسشان را به طور کامل تمیز کنید، همچنین بهتر است که بلدرچین ماده را از بلدرچین نر جدا کنید. برای هر 5 تا 10 ماده یک بلدرچین نر کافی است.

تفاوت بلدرچین گوشتی با تخمگذار

در قسمت‌های قبلی به این موضوع پرداختیم که شما باید برای پرورش بلدرچین برای تخمگذاری نوع خاصی از بلدرچین را انتخاب کنید. در این بخش قصد داریم به فرق پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی و به طور کلی تفاوت‌های ظاهری این دو گونه بپردازیم تا بتوانید بهتر این دو گونه را از هم تشخیص دهید.

چشمان بلدرچین تخمگذار درخشانتر از بلدرچین‌های گوشتی است. همچنین پاهای بلدرچین‌های تخمگذار قوی و بدون هیچ‌گونه انحرافی است.

جمع آوری تخم بلدرچین

یکی دیگر از نکات مهم در پرورش بلدرچین تخمگذار جمع آوری تخم‌های این پرنده است. این موضوع از این جهت مهم است که تخم بلدرچین بسیار کوچک و شکننده است و ممکن است که در قفس بشکند. با استفاده از انگشتان خود تخم بلدرچین را بلند کنید و درون سبد قرار دهید. تخم‌های بلدرچین در یخچال تا یک هفته باقی می‌مانند. به یاد داشته باشید که قبل از مصرف آن نیز باید آن را به خوبی بشویید.

درنهایت

بلدرچین پرنده کوچکی است که هزینه‌های پرورش و نگهداری آن کمتر از دیگر پرندگانی نظیر اردک و مرغ است. شما هم می‌توانید هم بلدرچین را برای گوشت آن پرورش دهید و هم می‌توانید بلدرچین تخمگذار پرورش دهید. اگر هنوز شک دارید که کدام گونه بلدرچین را پرورش دهید، مطلب پرورش بلدرچین گوشتی را مطالعه و سپس تصمیم بگیرید که دوست داریددر کدام حوزه فعالیت خود را شروع کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *