جستجو
تلفن تماس: ۲۸۴۲۵۰۵۸ - ۰۲۱

آشنایی با بلدرچین

در رابطه با آشنایی با بلدرچین باید بگوییم که اهلی شدن این پرنده به دوران جنگ جهانی به چین و ژاپن بازمی گردد. در جریان کمبود غذایی و فقر پروتئین پرورش بلدرچین با عنوان یک ماده ی غذایی با پروتئین بالا با سرعت رشد زیاد معرفی کردند. همان طور که می دانید بلدرچین دارای نژادها و گونه های مختلفی است که در مناطق مختلف این گونه ها متفاوت است.

گونه های مختلف بلدرچین

برای آشنایی با بلدرچین در گونه های مختلف باید بدانید که این گونه ی پرنده در نمونه های مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

بلدرچین معمولی: این گونه از بلدرچین با نام انگلیسی common quail  با نام علمی coturnix coturnix  است. این گونه از بلدرچین ها منشاء پیدایشان اروپا، آفریقا و آسیا است این گونه از بلدرچین را می توانید در مناطق شمالی ایران نیز مشاهده کنید. نکته قابل توجه اینکه این گونه ی بلدرچین قادر به پروازهای طولانی مدت و مهاجرت هستند. از لحاظ ظاهری این بلدرچین ها طول شان 16 الی 18 سانتی متر است. مهم ترین مشخصه ی این پرندگان نوار سفید بالای چشم آن ها است و در زمان بلوغ وزن شان به 90 الی 120 گرم می رسد.

انواع نژآد بلدرچین

بلدرچین ژاپنی: در ادامه ی آشنایی با بلدرچین باید بگوییم که این گونه شباهت زیادی به گونه ی معمولی داشته و با نام علمی Coturnix japonica این گونه از بلدرچین در قسمت شرق آسیا و درکشورهای ژاپن، چین، تایلند، کره جنوبی و ویتنام یافت می شوند. این پرندگان در ابتدای امر به عنوان پرندگان زینتی و برای آواز خوانی پرورش می یافتند اما پس از اینکه امپراطور ژاپن با خوردن گوشت بلدرچین از چنگ بیماری سل رهایی یافت خوردن گوشت این پرنده بسیار مورد توجه واقع شد پس از آن تولید انبوه این نوع بلدرچین بسیار مورد توجه قرار گرفت و هدف از پرورش آن ها از این گونه برداشت تخم بلدرچین در تعداد زیاد است. این گونه از بلدرچین بعد از پایان بلوغ به طول 20 سانت و وزن 100 تا 160 گرم می رسد. در ایران معمولا پرورش بلدرچین در این گونه انجام می پذیرد زیرا با ذائقه و سلیقه ی ایرانی ها همخوانی دارد.

تفاوت پرورش و نگهداری بلدرچین گوشتی و تخم گذار

برای آشنایی با بلدرچین باید بدانید که انواع گوشتی و تخم گذار در دو شرایط متفاوت نگهداری می شوند. برای پرورش بلدرچین گوشتی نیاز به استفاده از قفس نبوده و می توانید به شکل بستری این پرنده ها را پرورش بدهید. افرادی که تمایل دارند بلدرچین گوشتی پرورش بدهند می توانند از دو شیوه ی خرید جوجه های چند روزه و استفاده از دستگاه های جوجه کشی بهره بگیرند.

معمولا بیشتر افراد تمایل دارند بلدرچین تخم گذار پرورش بدهند که می توانند از دو سیستم پرورش بلدرچین در قفس، پرورش بستری بهره بگیرند. پرورش بلدرچین تخم گذار به چند شیوه ی مختلف انجام می شود که به این ترتیب است:

خرید جوجه های یک روزه

خرید نیمچه های در آستانه تخم گذاری

خرید تخم های نطفه دار به منظور جوجه کشی

ویژگی بلدرچین ها

ویژگی های عمومی بلدرچین

در ادامه مبحث آشنایی با بلدرچین باید بدانید که این پرنده در دسته پرندگان با مقاومت بالا قرار دارد و قابلیت سازگاری با محیط های گوناگون را دارد. بنابراین امکان پرورش و تولید مثل آن در اکثر مناطق آب و هوایی وجود دارد. بلدرچین سریعا رشد کرده و در مدت زمان 1/5 تا 2 ماه به سن بلوغ جنسی می رسد. این پرنده پس از رسیدن به بلوغ جنسی در حدود 4 تا 6 ماه تخم گذاری کرده و هر کدام از آن ها به شکل تقریبی 100 تخم می گذارند که 70 تا 75 درصد این تخم ها نطفه دار هستند. برخی از گونه های پرندگان قابلیت پرواز دارند افرادی که قصد دارند بلدرچین پرورش بدهند باید آن ها را در محیط های بسته نگه داری کنند.

تفاوت غذای بلدرچین تخم گذار و گوشتی

برای آشنایی با بلدرچین باید به این نکته توجه کنید که غذای انواع گوشتی و تخم گذار این پرنده براساس نیازهای آن ها متفاوت است. محتویات اصلی غذای بلدرچین شامل:

  • ذرت
  • گندم
  • سویا
  • دی کلسیم فسفات
  • سنگ آهک
  • نمک
  • متیونین
  • پودر چربی
  • کوکسیدیو استات
  • باسیتراسین
  • مکمل ویتامینه
  • مکمل معدنی

یک بلدرچین تخم گذار در روز به 85 گرم غذا نیاز دارد بلدرچین های تیپ گوشتی از سن صفر تا 6 هفتگی به 23 %پروتئین، یک درصد کلسیم، 50 % فسفر و 50% میتونین نیاز دارند که این میزان در هفته 6 تا کشتار به میزان 19% پروتئین، 90% کلسیم، 50% فسفر و 40% میتونین افزایش پیدا می کند.

برای برنامه غذایی بلدرچین های تخم گذار می توانید به جدول زیر توجه کنید. در هنگام تخم گذاری بلدرچین به بیشترین میزان غذایی نیاز دارد.

غذای بلدرچین تخم گذارپروتئینکلسیمفسفرمیتونین
از صفر تا 6 هفتگی2310/500/50
از 6 تا 16 هفتگی1810/500/40
تخمگذاری 20 هفته به بعد192/750/650/50

ارزش غذایی بلدرچین

در ادامه آشنایی با بلدرچین باید بدانید که گوشت این پرنده در هر 100 گرم حاوی 25 گرم پروتین است که در مقایسه با گوشت مرغ 5 الی 10 درصد از پروتئین بیشتری برخوردار است. این مقدار از پروتئین برای مصرف روزانه یک انسان بالغ کفایت می کند. در کنار پروتئین گوشت بلدرچین حاوی مقدار زیادی آهن، فسفر، پتاسیم ، روی و سایر مواد معدنی است که مصرف مداوم آن باعث می شود افراد از کم خونی و فشارخون و سایر بیماری ها پیشگیری کند.

بلدرچین

عوامل مضر برای بلدرچین

عواملی که برای این پرنده مضر است استرس و انواع آلودگی ها است. محیط زندگی این پرندگان باید بسیار پاکیزه باشد. نکته ی دیگر اینکه این پرنده با توجه به ذات وحشی که دارند در برابر بیشتر بیماری ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند. از دیگر مواردی که در مقوله آشنایی با بلدرچین اهمیت دارد دوری از آلودگی صوتی و صداهای مهیب است که باعث کم شدن تخم گذاری و تداوم آن باعث مرگ پرنده می شود.

بیماری بلدرچین

همان طور که قبلا اشاره کردیم بلدرچین ها به عنوان پرندگان مقاومی هستند و می توانند در برابر بیماری ها از خود مقاومت بالایی را نشان دهند. اما وجود عوامل بیماری زایی مانند حشرات و جوندگان موذی مانند موش باعث می شود که این پرندگان بیمار شوند. توجه داشته باشید که احتمال بیمار شدن جوجه ها نسبت به پرندگان بالغ بیشتر است به این علت که جوجه ها هنوز بدن خود را با محیط تطبیق نداده اند. شایع ترین بیماری هایی که بلدرچین را تهدید می کند شامل بیماری های آنلونزا، نیوکاسل، بیرون زدگی مقعد و ترک کف پا و ……… می شود. توجه داشته باشید که امکان ابتلا به بیماری جوجه ها صدها برابر بیشتر از پرندگان بالغ است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *