جستجو
تلفن تماس: ۲۸۴۲۵۰۵۸ - ۰۲۱

اهمیت تنظیم دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی

به لطف پیشرفت تکنولوژی، امروزه دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک بهترین راه برای پرورش جوجه های پرندگان مختلف هستند. در بین پرندگان گوناگون، جوجه کشی مرغ رایج ترین شیوه جوجه کشی است. زیرا این کار هم بسیار لذت بخش بوده و هم نیاز به سرمایه گذاری های کلان ندارد. در این میان رعایت اصول پرورش جوجه در دستگاه، مخصوصا تنظیم کردن دمای دستگاه جوجه کشی و رطوبت آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

در جوجه کشی پرندگان و استفاده از ماشین های جوجه کشی یک سری اصول کلی وجود دارد که می توانید آن را در مقاله مراحل جوجه کشی با دستگاه خانگی مطالعه کنید. علاوه بر این اصول کلی و همگانی، یک سری اصول و قواعد مخصوص هر یک از انواع جوجه نیز وجود دارد. جوجه مرغ نیز برای پرورش به بهترین شکل به یک تخم نطفه دار سالم و دستگاهی که به خوبی تنظیم شده باشد نیازمند است.

کار پرورش جوجه با استفاده از دستگاه جوجه کشی کار دشواری نیست ولی حساسیت هایی هم دارد. در پرورش جوجه با دستگاه جوجه کشی باید حتما دو مورد را مورد توجه قرار داد و با دقت آن ها را تنظیم کرد: دمای دستگاه جوجه کشی و رطوبت دستگاه جوجه کشی. در ادامه این مطلب می کوشیم تمامی نکات لازم مربوط به تنظیم دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی را با زبانی روشن و قابل فهم بیان کنیم.

در ابتدا توضیحی کلی و مفید درباره دستگاه جوجه کشی ارائه می دهیم:

دستگاه جوجه کشی که با نام انکوباتور نیز شناخته می شود وسیله ای است تخصصی برای پرورش جوجه. برای آن که یک تخم مرغ سالم نطفه دار به یک جوجه سالم تبدیل شود باید در دمای مناسب و رطوبت کافی قرار گرفته باشد، در معرض هوا و اکسیژن بوده و هم چنین تخم باید در طول دوره پرورش جوجه حرکت داشته باشد. در حالت طبیعی این شرایط توسط مرغ برای جوجه فراهم می شود.این موضوع نشان دهنده اهمیت تخم نطفه دار در بازدهی جوجه کشی است.

در دستگاه های جوجه کشی هم تمامی این شرایط مانند دما، تماس با هوا، رطوبت کافی و چرخیدن تخم در طول دوره پرورش، با شباهتی بسیار بالا با شرایط طبیعی فراهم شده اند. دستگاه جوجه کشی یا انکوباتور به صورت تخصصی تمامی عوامل لازم برای تبدیل تخم بارور به جوجه را ایجاد می کند و از هر نظر شرایط داخل آن به شرایط محیط طبیعی ایجاد شده توسط مرغ شباهت دارد.

در داخل دستگاه جوجه کشی هم دمای مناسب و هم رطوبت کافی برای پرورش تخم مرغ ها ایجاد می شود. هم چنین دستگاه تخم ها را به صورت مداوم و منظم حرکت می دهد. در نهایت این فرایند منجر به آن می شود که تخم های نطفه دار با جوجه های سالم تبدیل بشوند.کندینگ (نطفه سنجی) در جوجه کشی و تبحر در این زمینه می تواند تا حد زیادی موفقیت شما را تضمین کند.

در بین عواملی که در دستگاه جوجه کشی یا انکوباتور برای پرورش جوجه فراهم شده اند، دو عامل از بقیه مهم تر هستند: دما و رطوبت. تنظیم دمای دستگاه جوجه کشی و هم چنین اندازه گیری رطوبت دستگاه جوجه کشی با بالاترین دقت انجام می شود تا جوجه در سالم ترین شرایط رشد و پرورش بیابد.

تنظیم دمای دستگاه جوجه کشی
تنظیم دمای دستگاه جوجه کشی

تنظیم دمای دستگاه جوجه کشی

دمای دستگاه جوجه کشی باید با نهایت دقت تنظیم بشود. این دما نه باید بیش از حد خاصی سرد یا گرم باشد؛ چرا که در هر دو صورت موجب می شود تا نطفه جوجه در داخل تخم از بین برود. سنسورهای حساس دما در داخل دستگاه جوجه کشی تعبیه شده اند که موجب می شوند تنظیم دمای دستگاه جوجه کشی با بالاترین دقت ممکن انجام بشود.

برای آن که دمای دستگاه جوجه کشی از حد مجازی کمتر نشود، یک منبع مخصوص تولید حرارت که با برق کار می کند در داخل دستگاه جوجه کشی قرار داده شده. این منبع حرارتی از طریق سنسورهای داخل دستگاه دمای محیط تخم را اندازه گیری می کند و در صورتی که از مقدار مورد نظر کمتر باشد، فعال می شود. نتیجه فعالیت منبع حرارتی بازگشت دمای محیط داخلی دستگاه جوجه کشی به مقدار استاندارد است.

منبع حرارتی از المنت های مخصوص تشکیل شده است که می توانند هوا را گرم کنند. این المنت ها در بخشی از دستگاه تعبیه شده اند که در ابتدای مسیر عبور هوای تازه به درون دستگاه قرار گرفته و آن هوا را گرم می کنند. به این ترتیب دمای دستگاه جوجه کشی به تدریج با ترکیب هوای قبلی و هوای گرم تازه بالاتر می رود.

دمای مناسب برای جوجه کشی با توجه به دو عامل تفاوت می کند: یکی نوع پرنده ای که جوجه اش در حال پرورش است و دیگر این که تخم پرنده در چه مرحله ای از پرورش قرار دارد. به عنوان مثال دمای مناسب برای پرورش تخم مرغ در مرحله ستر 37.7 درجه سانتی گراد است؛ اما وقتی به مرحله هچر تخم می رسیم دمای مناسب معادل 37.2 سانتی گراد است. دستگاه جوجه کشی با دقت بالا این دماها را اندازه گیری کرده و تنظیم می کند.

تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی

عامل دیگری که در رشد و پرورش سالم تخم نقش مهمی دارد، رطوبت دستگاه جوجه کشی است. رطوبت اگر کم تر از حد لازم باشد موجب مرگ جوجه در داخل تخم می شود و اگر هم بیش از حد باشد باعث خفگی آن در درون تخم خواهد شد. بنابراین مقدار رطوبت نیز باید با دقت بسیار بالا اندازه گیری و تنظیم بشود.

اگر رطوبت دستگاه جوجه کشی کمتر از مقدار استاندارد باشد آب تخم مرغ از دست می رود و این یا منجر به مرگ جوجه و یا در بهترین حالت، به دست آمدن جوجه ای ضعیف می شود. از سوی دیگر اگر رطوبت دستگاه جوجه کشی زیاد باشد، قطرات آب بر روی پوست تخم مرغ ایجاد شد و موجب رشد باکتری ها و نفوذ آن به درون تخم مرغ می شوند. هم چنین زیاد بودن رطوبت دستگاه جوجه کشی موجب بر هم خوردن تناسب تشکیل آب به صورت متابولیک در داخل تخم و تبخیر آن می شود؛ نتیجه این اتفاق مرگ جوجه است.

در بخش ستر تخم مرغ، رطوبت دستگاه جوجه کشی معمولا 60 درصد تنظیم می شود. اگر رطوبت دستگاه جوجه کشی در حدود 50 تا 60 درصد باشد، جوجه وزن خود را از دست می دهد و ضعیف به دنیا می آید. یک راه مطمئن برای تنظیم رطوبت دستگاه جوجه کشی آن است که تخم مرغ ها پیوسته وزن شوند. به طور کلی با زیاد تر بودن وزن تخم مرغ ها، درصد رطوبت نسبی باید کمتر بشود.

در این جا هم مرحله رشد تخم مرغ اهمیت زیادی در تعیین رطوبت استاندارد دارد. با رسیدن به بخش هچر رطوبت مورد نیاز بیشتر شده و بین 70 تا 75 درصد تنظیم می شود.

گروه تخصص طیور گندم انواع تجهیزات پرورش طیور از جمله خوراک طیور، قفس پرورش طیور و دستگاه جوجه کشی و شانه بسته بندی تخم طیور را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید علاوه بر مطالعه مطالب آموزشی در زمینه پرورش پرندگان، با شرکت در آکادمی علمی گندم و مشاهده ویدیو های آموزشی این مجموعه به طور تخصصی از جوجه کشی کسب درآمد داشته باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *