جستجو
تلفن تماس: ۲۸۴۲۵۰۵۸ - ۰۲۱

چگونه بلدرچین گوشتی پرورش دهیم؟

یکی از گرایش های بلدرچین که درآمد نسبتا خوبی دارد، پرورش بلدرچین گوشتی است. اگر قصد دارید این پرنده را برای کشتار پرورش دهید، چندان فرقی ندارد که پرنده نر یا ماده را پرورش دهید. اگر تصمیم دارید روی تولید گوشت این پرنده تمرکز کنید (به ویژه اگر قرار است گوشت را بر حسب وزن بفروشید) باید بدانید شرایط نگهداری از قبیل نور، غذای بلدرچین گوشتی با نوع تخمگذار آن تفاوت بسیاری دارد و باید به صورت جدی این موضوع را در نظر بگیرید. در ادامه این مقاله از وبلاگ گندم، همه نکات مهم در رابطه با پرورش بلدرچین گوشتی را براتان شرح می دهیم.

راهنمای پرورش بلرچین گوشتی
پرورش بلدرچین گوشتی

پرورش بلدرچین

کسب و کار پرورش بلدرچین در حدود یک دهه است که در کشورمان آغاز شده و در این سال‌ها از رونق خوبی برخوردار شده است. اگر اصول پرورش صحیح این پرنده کوچک رعایت شود، کسب و کار پروش آن یکی از پر سودترین کسب و کارها می‌باشد زیرا راه‌اندازی و شروع به کار آن به سرمایه زیادی نیاز ندارد. گوشت این پرنده کوچک علاوه بر مصرف غذایی، خواص دارویی نیز دارد زیرا سرشار از اسیدهای آمینه کمیاب، نیاسین، فسفر، مس، روی، آهن، سلنیوم و ویتامین‌های گروه B می‌باشد در نتیجه برای بیماری‌های مانند آسم، تشنج، فشار خون، ضعف اعصاب و همچنین بی‌خوابی بسیار مناسب است.

این پرنده کوچک دارای رشد سریع بوده و جیره غذایی ارزانی دارد از این رو در واحد سطح از تراکم تولید بالایی برخوردار است. بلدرچین سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به سایر پرندگان داشته و بلوغ زودهنگام و رشد سریع آن باعث می‌شود که بازگشت سرمایه در پرورش بلدرچین گوشتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن اتفاق بیافتد.

نژادهای مختلف بلدرچین

اما از بین همه این نژادها تنها چند نژاد مشخص برای پرورش مناسب هستند. نژادهای معمولی و ژاپنی دو نژادی هستند که جهت تخم‌گذاری پرورش داده می‌شوند. برای پرورش بلدرچین گوشتی بهترین نژادها، بلدرچین سینه سفید هندی و بلدرچین سفید آمریکایی می‌باشند. حال که با نژادهای مختلف بلدرچین آشنا شدیم به سراغ راهنمای پرورش بلدرچین گوشتی خواهیم رفت.

راهنمای پرورش بلدرچین گوشتی

پرورش بلدرچین گوشتی معمولا به دو روش انجام می‌شود:

  1. پرورش بلدرچین گوشتی در قفس
  2. پرورش بلدرچین گوشتی در بستر

هر یک از این دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند که به اختصار به آن می‌پردازیم. روش پرورش بلدرچین گوشتی در قفس اصولی‌ترین روش برای پرورش این پرندگان می‌باشد. این روش مجهز به قفس‌های طبقاتی می‌باشد که هر طبقه مجهز به دان‌خوری و آب‌خوری‌های اتوماتیک می‌باشد. این قفس‌‌ها به صورت 1 تا 5 طبقه طراحی می‌شوند و 1 متر مربع فضا اشغال می‌کنند و ظرفیتی در حدود 330 قطعه بلدرچین را دارند.

قفس‌ها معمولا از جنس ورق‌های گالوانیزه ساخته می‌شوند که کاملا ضد آب و ضد زنگ بوده و به هر طبقه به سینی‌هایی مجهز شده است تا کار جمع‌آوری و دفع فضولات به آسانی انجام شود. مزایای روش پرورش بلدرچین گوشتی در قفس شامل، استفاده بهینه از فضا، مرگ و میر کمتر پرندگان، صرفه‌جویی در مصرف دان و خوراک، مدیریت و نظارت آسان، نظافت آسان و راندمان و سودآوری بالاتر می‌باشد.

در پرورش بلدرچین گوشتی در بستر از پوشال یا کاه برای پوشاندن بستر مورد نظر استفاده می‌کنند و بلدرچین‌ها به صورت آزادانه در این فضا حرکت می‌کنند و از تله‌های تخم‌گذاری برای تخم گذاشتن استفاده می‌کنند. روش پرورش بلدرچین گوشتی در بستر نسبت به روش قفس ارزا‌ن‌تر است اما معایبی دارد که شامل این موارد می‌شود: اشغل فضای زیاد و محدودیت در پرورش تعداد بلدرچین، دشورای آمارگیری، آمار مرگ و میر بالا، رفت و آمد زیاد کارکنان که ایجاد استرس در پرندگان می‌کند.

پس از انتخاب روش مناسب و تأمین تجهیزات پرورش بلدرچین گوشتی نیاز به یک فضای مناسب با حداقل فضای 50 متر مربع دارید. در این میزان فضا قادر خواهید بود 2000 قطعه بلدرچین را پرورش دهید. برای شروع کار می‌توانید دستگاه جوجه کشی مناسب خریداری کنید یا جوجه‌های بلدرچین را خریده و آن‌ها را پرورش داده و پروار کنید. برای شروع روش دوم مناسب‌تر است.

مکان مورد نظر برای پرورش بلدرچین گوشتی باید دارای سیستم تهویه مناسب، سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب برای استفاده در فصول مختلف، سیستم نوردهی و سیستم تأمین رطوبت باشد. یکی دیگر از تجهیزات پرورش بلدرچین گوشتی دان‌خوری و آب‌خوری می‌باشد که به ازای هر 30 قطعه بلدرچین باید یک دان‌خوری و آب‌خوری تهیه نمایید.

تا سه هفته اول دمای مورد نیاز محیط پرورش جوجه‌ها باید در حدود 35 تا 36 درجه باشد. در دو هفته ابتدایی باید نوردهی به صورت 24 ساعته انجام شود و بعد از این مدت می‌‌توان آن را به 12 ساعت کاهش داد. هر پرنده بالغ بلدرچین در حدود 25 تا 35 گرم غذا مصرف می‌کند. به این نکته توجه کنید که برای رشد بهتر و تأمین پروتئین‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز رشد و پرورش بلدرچین گوشتی، غذای با کیفیت و مناسب تهیه کنید تا پرورش بلدرچین‌ها به بهترین نحو انجام شده و همچنین از ابتلا به بیماری‌های مختلف در امان باشند. بلدرچین‌ها پس از 6-7 هفته به خوبی پرورش یافته و پروار شده‌اند و آماده عرضه و فروش در بازار هستند.

پرورش بلدرچین گوشتی یکی از کسب و کارهای پر سود و پر بازده است که با توجه به سرمایه اولیه کم و پرورش سریع این پرنده سودآوری و بازگشت سرمایه سریع برای صاحبان این کسب و کار را به ارمغان می‌آورد. اما همین کسب و کار سودآور در صورتی که به صورت اصولی و مبتنی بر دانش لازم انجام نشود می‌‌تواند به یک کسب و کار شکست خورده بدل شود و سرمایه صاحبان این کسب و کار را به سرعت نابود کند. در این مقاله تلاش کردیم شما را به اختصار با روش پرورش بلدرچین گوشتی آشنا کنیم تا با نیازهای اولیه این کسب و کار آشنا شوید. در صورت علاقه به ورود به این کسب و کار قبل از هر اقدامی دانش خود در این زمینه را به‌روز نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *