جستجو
تلفن تماس: ۲۸۴۲۵۰۵۸ - ۰۲۱

اهمیت تخم نطفه دار در بازدهی جوجه کشی

خرید تخم نطفه دار یکی از مراحل مهم در جوجه کشی است. همانطور که در مقاله مراحل جوجه کشی با دستگاه خانگی عنوان شده است، یکی از مراحل مهم در عین حال پر اهمیت در جوجه کشی تهیه تخم نطفه دار یا بارور است. چراکه اگر تخم پرنده ای که در دستگاه جوجه کشی قرار می گیرد نطفه دار نباشد، هیچ وقت تبدیل به جوجه نمی شود و به این ترتیب جوجه کشی شما با شکست مواجه می شود.

به همین دلیل یکی از عوامل موفقیت در جوجه کشی و  دستیابی به سود بالا در این صنعت، خرید تخم نطفه دار با کیفیت است. حتی باید بگوییم تخم های نطفه دار مرغوب در میزان بازدهی جوجه آوری با دستگاه جوجه کشی بسیار تاثیر گذار است. در این مقاله از وبلاگ گندم، اهمیت تخم نطفه دار در بازدهی جوجه کشی و موارد مهمی که باعث می شود تخم نطفه دار با کیفیت در اختیار داشته باشیم را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

تخم نطفه دار چیست؟

زمانی یک تخم نطفه دار می شود که اسپرم و تخم در ناحیه شیپور با هم ترکیب شوند و نطفه را ایجاد کنند. تنها در این صورت است که با قرار گرفتن در میزان مشخصی از دما و رطوبت و پس از مدت مشخصی، به جوجه تبدیل می شوند. حال که دانستید تخم نطفه دار چیست شاید برایتان این سوال ها مطرح شود که اگر به همین سادگی است، تخم نطفه دار چگونه بر سود جوجه کشی تاثیر کذار است؟ تخم نطفه دار با کیفیت چه معیارهایی دارد؟ در ادامه بررسی می کنیم:

عوامل موثر در کیفیت تخم نطفه دار

چندین عامل در کیفیت تخم نطفه دار موثر است. مهم ترین عوامل موثر بر کیفیت تخم های بارور شامل موارد زیر است :

آب و هوا

آب و هوای بسیار گرم و یا بسیار سرد در تولید اسپرم و در نهایت ایجاد نطفه اخلال ایجاد می کند.

تغذیه

تغذیه گله مولد در کیفیت نطفه بسیار تاثیر گذار است. تغذیه مناسب باعث تشکیل نطفه های پایدار می شود و به عکس در صورتی که تغذیه گله شما اصولی و با در نظر گرفتن نیاز های غذایی گله نباشد، ممکن است تخم های حاصل حتی نطفه دار نباشد و یا در صورت داشت نطفه پایدار نبوده و به دلیل ضعیف بودن، جوجه ظرف مدت کوتاهی بمیرد. این موضوع نشان از اهمیت خوراک طیور داشته و لازم است شما ازتغذیه گله مولد آگاه باشید.

گروه تخصص گندم انواع خوراک طیور را به صورت استاندارد و برای مراحل مختلف پرورش طیور به شما ارائه می دهد.

نژاد

نژاد های مختلف نطفه داری متفاوتی دارند. برای مثال نطفه داری در نژاد های سبک بیشتر از نژاد های سنگین است.

سن

هرچه مدت بیشتری از دوره تخم گذاری بگذرد، با افزایش وزن تخم، درصد نطفه داری بیشتر می شود. به همین ترتیب در اوایل تخمگذاری که تخم ها کوچک و کم وزن هستند، احتمال نطفه داری نیز کمتر است.

روش جفتگیری

به طور معمول جفتگیری در داخل گله و به صورت طبیعی درصد بالاتری از نطفه داری را نسبت به روش هایی مانند جفتگیری تجربی و لانه ای به دنبال دارد.

نور

وجود نور کافی به دلیل اینکه باعث ترشح هورمون توسط غده هیپوفیز و در نتیجه رشد بیضه و تولید اسپرم بیشتر می شود در نطفه داری تاثیر گذار است.

شرکت های معتبر یا افراد شناخته شده به شما اطمینان می دهند که تخم نطفه دار خریداری شده توسط شما از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و تمام عوامل فوق که برایتان بازگو کردیم در طول نطفه داری رعایت شده است.اما با این حال لازم است شما پس از خرید تخم های بارور آن ها را از لحاظ ظاهری بررسی کنید و به این ترتیب تخم هایی که تغییرات ظاهری محسوس داشته و احتمال عدم تبدیل آن ها به جوجه زیاد است را بتوانید شناسایی کنید.

نکات مهم قبل از خرید تخم نطفه دار

شکل ظاهری تخم نطفه دار یکی از موارد مهمی است که قبل از خرید آن باید در نظر داشته باشید.یک تخم نطفه دار با کیفیت کشیده، مواج یا گرد نیست. به طور کلی حالت غیر طبیعی ندارد.

تخم هایی که برای جوجه کشی مورد استفاده قرار می گیرد به نسبت نوع پرنده باید انداره متعارفی داشته باشد. یعنی نه خیلی بزرگ باشد و نه خیلی کوچک. از یک منظر دیگر وزن آن ها نیز باید بین 50 تا 60 گرم باشد (البته باز هم بسته به نوع پرنده وزن نیز می تواند بیشتر یا کمتر شود).

تخم نطفه دار عاری از کثیفی و آلودگی باشد.آلودگی تخم های جوجه کشی با فضولات به دلیل اینکه موجب فساد تخم می شود در نهایت موجب از بین رفتن جنین می شود. نکته ای که وجود دارد این است که آلودگی یک تخم می تواند به سایر تخم ها سرایت کند.

تخم های هایی که دارای شکستگی هستند و یا منافذ باز تری دارند بدلیل جذب آلودگی و تبخیر بیشتر برای جوجه کشی مناسب نیست. به همین ترتیب توجه کنید که پوسته بیرون تخم خیلی نازک یا خیلی ضخیم نباشد. هر یک از این دو مورد باعث کاهش بازدهی جوجه آوری توسط دستگاه جوجه کشی می شود. پوسته نازک باعث تبخیر بیشتر آب و پوسته ضخیم باعث مشکل در شکستن تخم و بیرون آمدن جوجه می شود.

میزان رنگ تخم های جوجه کشی، می تواند معیاری برای سنجش جوجه آوری باشد. هرچه رنگ زرده پر رنگ تر بوده و میزان غلظت سفیده بیشتر باشد، فرصت تغذیه بهتری را فراهم کرده و باعث بالا رفتن درصد بازدهی جوجه کشی می شود.

قبل از خرید سعی کنید از تاریخ دقیق تولد تخم ها اطلاع پیدا کنید. فروشندگان معتبر و افرادی که به صورت حرفه ای این تخم ها را عرضه می کنند هیچ وقت اعتبارشان را زیر سوال نبرده و تخم نطفه دار مدت دار را به شما عرضه می کنند. آن هاحتی تاریخ آن ها را به شما دقیق اطلاع می دهند.

پس از اینکه از یک شرکت معتبر تخم های نطفه دار مرغوب تهیه کرده و آن ها را به لحاظ ظاهر بررسی کردید، باید در شرایط ایمن این تخم ها را حمل کرده و در انبار نگهداری کنید.

نکات مهم پس از خرید تخم های نطفه دار

شرایط حمل تخم نطفه دار

این تخم ها بسیار حساس هستند. برای اینکه خسارت ناشی از حمل تخم نطفه دار را به حداقل برسانید لازم است چند نکته را مد نظر قرار دهید:

  • هنگام جابه جایی و در حین انتقال به انبار لازم است این تخم ها با احتیاط کامل و بدون تکان شدید حمل شوند.
  • تخم ها باید در شانه بسته بندی تخم طیور مناسب به گونه ای قرار گیرند که قسمت پهن تخم مرغ به طرف بالا قرار گیرد. برای مثال شانه تخم بلدرچین و شانه تخم مرغ می تواند بهترین انتخاب برای حمل و نقل ایمن تخم های جوجه کشی هستند.

پس از اینکه تخم ها به مقصد رسیدند به یکباره برای فرایند جوجه کشی در داخل دستگاه جوجه کشی قرار داده نمی شوند، بلکه لازم مدتی با شرایط زیر نگهداری شده و سپس در دستگاه جوجه کشی قرار گیرند.

شرایط نگهداری تخم های نطفه دار

محیطی که تخم های بارور در آن نگهداری می شوند باید دمایی بین15 تا 20 درجه سانتی گراد داشته باشد.

مدت نگه داری تخم نطفه دار با دمای فوق، حدود 7 روز است. اگر این مدت بیشتر شود لازم است دمای نگهداری آن کمتر از میزان فوق شود.

میزان رطوبت مناسبی که برای نگهداری تخم های نطفه دار لازم است فراهم کنید، حدود 20 تا 30 درصد است. اگر این میزان رطوبت کمتر شود، آب داخل تخم تبخیر شده و درصد جوجه آوری را کاهش می دهد.

وضعیت تخم ها همانند شرایط حمل آن ها باید به گونه ای باشد که قسمت پهن آن رو به بالا باشد.

تمیز و ضد عفونی کردن تخم های نطفه دار

تخم هایی که برای جوجه کشی انتخاب می کنید نباید شسته شوند. به دلیل وجود سوراخ های متعدد بر روی پوسته، هنگامی که شما آن را شستشو می دهید؛ منافذ آن ها باز شده  و امکان ورود میکروب به داخل تخم ایجاد می شود. حال اگر قصد دارید تخم های نطفه دار را تمیز و ضدعفونی کنید می توانید آن را برس کشیده و در اتاقک گاز فرمالین قرار دهید.

از کجا تخم نطفه دار تهیه کنیم؟

همانطور که گفته شد، شما قرار است تخم های نطفه دار را در دستگاه جوجه کشی قرار دهید حال یا این تخم ها را خودتان در اختیار دارید یا اینکه باید آن را از بازار تهیه کنید. برای مثال اگر خودتان گله ای از مرغ و خروس داشته باشید احتمالا در تشخیص تخم های نطفه دار مهارت دارید و می توانید تخم های نطفه دار را از سایرین تشخیص دهید، اما اگر مانند بسیاری از افرادی که  در صنعت جوجه کشی فعالیت می کنند یک گله مولد ندارید، به ناچار باید اقدام به خرید تخم نطفه دار از بازار نمایید.

خرید تخم نطفه دار از افراد ناشناس ریسک بالایی دارد، چراکه شما باید مطمئن باشید که تخم خریداری شده شما بارور است. از این رو باید آن ها را افراد یا شرکت های مطمئن خریداری نمایید. اگر برای اولین بار است که اقدام به خرید تخم های نطفه دار می کنید حتما به صورت حضوری در محل حاضر شده و ابتدا آن ها را بررسی کرده و سپس خریداری نمایید. اعتماد به فروشندگان اینترنتی برای خرید تخم های نطفه دار توصیه نمی شود. چراکه شما باید آن ها را از نزدیک دیده و تمامی نکته هایی که قبل از خرید تخم نطفه دار را بیان کردیم بررسی کنید و تا حد ممکن از سالم بودن آن مطمئن شوید.

گروه تخصص طیور گندم انواع تجهیزات پرورش طیور از جمله خوراک طیور، قفس پرورش طیور و دستگاه جوجه کشی و شانه بسته بندی تخم طیور را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید علاوه بر مطالعه مطالب آموزشی در زمینه پرورش پرندگان، با شرکت در آکادمی علمی گندم و مشاهده ویدیو های آموزشی این مجموعه به طور تخصصی از جوجه کشی کسب درآمد داشته باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *