جستجو
تلفن تماس: ۲۸۴۲۵۰۵۸ - ۰۲۱

انواع نژاد مرغ گوشتی در دنیا

مهمترین چالش شما در گرایش پرورش مرغ گوشتی، انتخاب نژاد مرغ است که قرار است پرورش دهید و با کشتار آن به درآمد برسید. انواع نژاد مرغ، ویژگی های متفاوت و به دنبال آن بازار فروش متفاوتی دارند.برای مثال  برخی از نژادها ممکن است سریعتر رشد کنند و ضریب تبدیل غذا به گوشت در آن ها بیشتر باشد، که این موضوع به معنای فروش سریعتر و  سود بیشتر شما از فروش آنها خواهد بود.

در عین حال برخی از نژاد مرغ گوشتی، ممکن است ویژگی های بارز دیگری مانند مقاومت در برابر بیماری ها یا سازگاری با آب و هوای خاص منطقه شما را داشته باشند. در این صورت اگرچه شما  در زمان کوتاهی به درآمد نمی رسید، اما سود حاصل از پرورش مرغ گوشتی شما تضمین شده تر و با ریسک کمتری خواهد بود.

 در نهایت، موفقیت در صنعت پرورش مرغ گوشتی به عوامل متعددی از جمله انتخاب نژاد مرغ، شیوه های مدیریتی و شرایط بازار آن نزاد بستگی دارد.

در ادامه این مطلب از وبلاگ گندم با ما همراه باشید تا انواع نژاد مرغ گوشتی در ایران و سراسر دنیا را که مرغداران به طور معمول پرورش می دهند، آشنا کنیم.

رایج ترین نژاد مرغ گوشتی در دنیا

1. کورنیش کراس(Cornish Cross)

کراس کورنیش یکی از شناخته شده ترین نژاد های مرغ های گوشتی در دنیا است. نژاد مرغ سریعتر از سایر نژادها وزن میگیرند.بسیاری از مرغداران بزرگ برای پرورش مرغ گوشتی در مقیاس های صنعتی بسیار بزرگ این نژاد مرغ را انتخاب می کنند. با این حال شما میتوانید آن را به مرغ اهلی در حیاط خانه پرورش دهید. اما به دلیل اینکه مقاومت بالایی ندارد، می تواند برای شما چالش برانگیز باشد چرا که این مرغ در خانه به مراقبت بیشتری احتیاج دارد.

مرغ گوشتی کورنیش کراس
مرغ گوشتی کورنیش کراس
منشاایالات متحده ( قرن 20 با تلاقی جوجه کورنیش با مرغ پلیموث راک در )
وزن نر3.6 تا 5.4 کیلوگرم
وزن ماده3 تا 4.2 کیلوگرم
سن مناسب کشتار6 تا 8 هفتگی
سرعت رشدرشد سریع
توانایی تخمگذاری— ( عمدتا برای تولید گوشت پرورش می یابند)
رنگ پرندهمعمولا پر های سفید
رنگ گوشتسفید
جدول مشخصات مرغ کورنیش کراس

2. برسه(Bresse)

مرغ برسه از انواع نژاد های فرانسوی است که به دلیل طعم خوشمزه گوشت آن محبوب شده است.چهار نوع برسه وجود دارد: سفید، سیاه، آبی و خاکستری. نوع سفید شناخته شده ترین نوع از نژاد برسه است. رنگ گوشت این مرغ مانند گوسفند قرمز است. طبیعی است که به دلیل کیفیت گوشت، هزینه خرید آن نیز بیشتر باشد. برای پرورش مرغ برسه باید بدانید که این گونه ازمرغ بسیار اجتماعی است و در گله های کوچک و بزرگ رفتار راحتی از خود از نشان می دهد. پس نگران رفتار های پرخاشگرانه و تهاجمی در برخورد با انسان ها نباشید.

مرغ برسه
مرغ گوشتی برسه
منشافرانسه
وزن نر3.2 تا 4.1 کیلوگرم
وزن ماده2.3 تا 3.2 کیلوگرم
سن مناسب کشتار5 تا 6 ماهگی
سرعت رشدرشد آهسته اما طعم گوشت عالی
توانایی تخمگذاری150 تا 180 تخم در سال
رنگ پرنده پر های سفید پاهای آبی
رنگ گوشتمعمولاً سفید با رنگ صورتی و بافت سفت
جدول مشخصات مرغ برسه

3.مرغ باکی(Buckeye)

باکی یک نژاد مرغ دو منظوره است. آنها مقاومت خوبی در برابر بیماری ها دارند و نسبتاً سالم هستند. مرغ باکی می تواند در آب و هوای سرد زندگی کنند. این نژاد از مرغ رفتار دوستانه ای با انسان دارد به همین دلیل می توانید باکی ها را برای پرورش خانگی انتخاب کنید. به علاوه چون باکی ها جوجه های دو منظوره ای هستند، می توانید علاوه بر گوشت، روی تخم های این مرغ نیز حساب باز کنید. این جوجه ها می توانند حدود 200 تخم در سال بگذارند.

مرغ باکی
مرغ گوشتی باکی
منشاایالت متحده
وزن نر3.6 تا 4.5 کیلوگرم
وزن ماده2.7 تا 3.6 کیلوگرم
سن مناسب کشتار6 تا 7 ماهگی
سرعت رشدرشد آهسته و پرورش در فضای آزاد
توانایی تخمگذاری150 تا 200 تخم در سال به رنگ قهوه ای و بزرگ
رنگ پرندهقرمز ماهگونی، پرهای دم سیاه،پاهای زرد و شانه قرمز
رنگ گوشترنگ تیره تر نسبت به گوشت سایر مرغ ها
جدول مشخصات مرغ باکی

4. دلاور(Delaware)

مرغ دلاور یک نژاد دو منظوره است.دلاور پرنده ای سفید است که در پرهای گردن آن رگه های سیاه دارد. پرهای دم نیز مشکی هستند. ساق پای آن ها زرد و پوست آنها سفید است. مرغ دلاور می تواند حدود 100 تا 150 تخم در سال تولید کند و همچنین رشد نسبتاً سریعی دارد. آنها اغلب در عرض 16 هفته آماده کشتار هستند.

این مرغ رفتار دوستانه ای با انسان دارد. آنها باهوش و کنجکاو هستند و اهمیتی به همراهی انسانها ندارند. آنها همچنین نسبتاً مقاوم هستند و به انواع خاصی از بیماری ها حساس نیستند. بسیاری از مردم در نهایت از داشتن آنها به عنوان حیوانات خانگی در حیاط خلوت لذت می برند.

مرغ دلاور
مرغ گوشتی دلاور
منشاایالت متحده
وزن نر3.6 تا 4.1 کیلوگرم
وزن ماده2.7 تا 3.2 کیلوگرم
سن مناسب کشتار5 تا 6 ماهگی
سرعت رشدرشد متوسط
توانایی تخمگذاری200 تا 280 تخم متوسط تا بزرگ در سال، رنگ قهوه ای
رنگ پرندهپرهای سفید با نوار های سیاه روی گردن و دم
رنگ گوشترنگ روشن و لطیف
جدول مشخصات مرغ دلاور

5. دورکینگ(Dorking)

Dorking یک نژاد تنومند و دو منظوره است. آن ها می توانند در سال تا 170 تخم تولید کنند اما به دلیل جثه بزرگ و پاهای کوتاهی که دارند، برای پرورش گوشت ایده آل تر هستند.در ضمن گوشت لطیف و خوش طعمی نیز دارند.

که هم برای گوشت و هم برای تخم مرغ استفاده می شود. آنها به داشتن پاهای کوتاه تری نسبت به سایر نژادهای بزرگ شناخته شده 

مرغ دورکینگ شخصیت مطیع و آرامی دارد، رفتار دوستانه ای از خود نشان می دهد. به همین دلیل در کنار پرنده های تهاجمی عملکرد ضعیف تری از خود نشان می دهد. آب و هوای گرم را به سرما ترجیح می دهد.

مرغ گوشتی دورکینگ
مرغ گوشتی دورکینگ
منشاانگستان
وزن نر3.6 تا 4.5 کیلوگرم
وزن ماده2.7 تا 3.6 کیلوگرم
سن مناسب کشتار5 تا 6 ماهگی
سرعت رشدرشد آهسته
توانایی تخمگذاری160 تا 200 تخم بزرگ در سال، سفید رنگ
رنگ پرنده خاکستری نقره‌ای، تیره و سفید(ظاهری متمایز با بدنی بلند و مستطیلی شکل، پاهای کوتاه)
رنگ گوشترنگ روشن
جدول مشخصات مرغ دورکینگ

6.جرسی غول(Jersey Giant)

مرغ جرسی غول پیکر اگرچه جثه بزرگی دارد، اما یک نژاد دیر بلوغ است و نسبت تبدیل خوراک به وزن آن ضعیف است. به همین دلیل است که آنها برای مرغداران صنعتی و تجاری چندان محبوب نیستند. سه رنگ سفید، سیاه و آبی برای آن ها شناسایی شده است. نژاد سیاه رنگ سنگین تر از نژاد سفید است.آن ها رفتاری دوستانه و آرام دارند و مرغ هایی سالم بوده و مقاومت خوبی در برابر سرما دارند.

مرغ گوشتی جرسی غول پیکر
مرغ گوشتی جرسی غول پیکر
منشاایالت متحده (نیوجرسی)
وزن نر4.5 تا 5 کیلوگرم
وزن ماده3.6 تا 4.5 کیلوگرم
سن مناسب کشتار16 تا 20 هفتگی
سرعت رشدرشد آهسته
توانایی تخمگذاریتخم بزرگ قهوه ای اما عمدتا برای گوشت پرورش می یابند
رنگ پرنده سیاه، سفید(سیاه بیشتر رایج است)
رنگ گوشترنگ صورتی روشن
جدول مشخصات مرغ جرسی غول پیکر

7. نیوهمپشایر قرمز(New Hampshire Red)

نیوهمپشایر قرمز  پرنده ای نسبتاً بزرگ و دو منظوره و از نژادی آمریکایی است.این نژاد  تعداد مناسبی تخم بگذارند و گوشت خوشمزه تولید کنند. آنها همچنین به سرعت رشد می کنند و در عرض 16 هفته آماده برداشت هستند. در مقایسه با جوجه های قرمز رود آیلند، گوشت بیشتر و تخم مرغ کمتری تولید می کنند. جوجه های نر نیوهمپشایر حدود 3.9 و وزن ماده ها به 2.9 کیلوگرم می رسد.

این جوجه ها مقاوم هستند و می توانند هوای سرد را تحمل کنند. آنها تمایل بیشتری به مستقل بودن دارند و تمایلی به نزدیک شدن به انسان ها ندارند زیرا ترجیح می دهند تنها بمانند. اما اگر احساس خطر کنند، رفتار پرخاشگرانه و تهاجمی نشان می دهند.

مرغ گوشتی نیو همپشایر
مرغ گوشتی نیو همپشایر
منشاایالت متحده
وزن نر3.6 تا 4.1 کیلوگرم
وزن ماده2.3 تا 2.7 کیلوگرم
سن مناسب کشتار16 تا 20 هفتگی
سرعت رشدرشد سریع
توانایی تخمگذاری200 تا 280 تخم قهوه ای در سال
رنگ پرندهرنگ قهوه ای مایل به قرمز تیره
رنگ گوشترنگ صورتی روشن

8.اورپینگتون(Orpington)

Orpington یک نژاد بزرگ انگلیسی است. جوجه های نر تا 4.5 کیلو و جوجه های ماده تا 3.5 کیلو گرم وزن می گیرند. اما در عین حال برای تخمگذاری نیز انتخاب خوبی هستند که می توانند حدود 200 تخم در سال بگذارند.آنها قوی و سالم هستند، به ندرت بیمار می شوند و عمر طولانی آنها به سبک مدیریت شما بستگی دارد.

اورپینگتون ها رفتار تهاجمی ندارند. بسیاری از مردم از داشتن آنها به عنوان حیوان خانگی لذت می برند زیرا آنها هیچ تنفر خاصی نسبت به انسان ندارند.

مرغ گوشتی اورپینگتون
مرغ گوشتی اورپینگتون
منشاانگستان
وزن نر4.5 تا 5.4 کیلوگرم (میانگین 3.6-4.5 کیلوگرم)
وزن ماده2.7 تا 3.6 کیلوگرم
سن مناسب کشتار16 تا 20 هفتگی
سرعت رشدرشد متوسط
توانایی تخمگذاری200 تا 280 تخم قهوه ای در سال
رنگ پرندهمشکس، سفید، آبی و قهوه ای
رنگ گوشترنگ صورتی روشن

9. کورنیش(Cornish)

جوجه های کورنیش عمدتا به عنوان نژادی برای پرورش مرغ گوشتی صنعتی پرورش می یابند. سرعت رشد آنها بالا است و در مدت زمان کوتاهی وزن می گیرند. ساختار عضلانی آن ها دارای سینه و ران بزرگی است. و به دلیل اینکه در مدت کوتاهی به وزن ایده آل برای کشتار می رسند لازم است رژیم غذایی کنترل شده و با پروتئین بالا دریافت کنند. به همین دلیل برای پرورش صنعتی مناسب تر هستند.

آن ها پرندگان آرامی هستند و به دلیل بدن عضلانی و پاهای کوچکی که دارند، تحرک زیادی ندارند اما با این در فضای کوچک ممکن است رفتار تهاجمی از خود نشان دهند.

مرغ گوشتی کورنیش
مرغ گوشتی کورنیش
منشاانگستان
وزن نر3 تا 4 کیلوگرم
وزن ماده2.5 تا 3.5 کیلوگرم
سن مناسب کشتار16 تا 20 هفتگی
سرعت رشدسرعت رشد بالا
توانایی تخمگذاریعمدتا مرغ گوشتی هستند
رنگ پرندهسفید، سیاه و تیره
رنگ گوشتسفید
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *