جستجو
تلفن تماس: ۲۸۴۲۵۰۵۸ - ۰۲۱

انواع نژاد مرغ تخمگذار

انتخاب نژاد مرغ مناسب بخش مهمی از شروع پرورش مرغ است. در حالیکه نژاد مرغ به چهار دسته آمریکایی، مدیترانه ای، انگلیسی و آسیایی تقسیم می شوند. هر کدام چندین گونه متفاوت دارند. شناخت انواع نژاد مرغ و انتخاب مناسب از بین ها مخصوصا در پرورش مرغ یک ضرورت اساسی است. مخصوصا اینکه تنها تعداد معدودی از آن ها تمام نیاز های پرورش مرغ تخمگذار صنعتی را برآورده می کند. در ادامه این مطلب از وبلاگ گندم با ما همراه باشید تا انواع نژاد مرغ تخمگذار و بارزترین ویژگی های آن ها را به شما معرفی کنیم.

خصوصیات نژاد مرغ تخمگذار

این نژاد مرغ ظرفیت بیشتری برای تخمگذاری دارند. یک مرغ سالم چندین سال تخم می گذارد. جوجه های مرغ تقریباً در سن 16 تا 20 هفتگی شروع به تخمگذاری می کنند و در سال اول بین 250 تا 300 تخم می گذارند.

 در 14 ماهگی، مرغ های تخمگذار معمولا شروع به پوست اندازی( فرایندی که طی آن پرهای قدیمی خود را می ریزند) و پرهای جدید رشد می کنند. در این مدت هیچ تخمی گذاشته نمی شود.

 پس از پوست اندازی، مرغ ها تخم های بزرگتر اما کمتری در سال می گذارند (حدود 190 تا 220 تخم در سال).

انواع نژاد مرغ تخمگذار 

1.مرغ دنباله دار طلایی یا مرغ دو رگه (Golden Comet Chicken)

این نژادهای مرغ دور گه هستند. در ابتدا برای صنایع تجاری تولید و پرورش می یافت، اما رفته رفته به گله های کوچک مزارع نیز راه پیدا کردند. مقاوم و سازگار هستند، اما مستعد سرمازدگی است. آنها می توانند تا 280 تخم در سال بگذارند که حدود 5 تخم در هفته است. دورگه های تخمگذار با داشتن حداقل اشتها، مقاوم بودن و تخم گذاری زیاد در طول یک سال پرورش داده شده اند. مراقبت از دنباله دار طلایی یا مرغ دورگه  آسان است و در دسته مرغ هایی است که پرورش نسبتا آسانی دارد.

مرغ دنباله دار طلایی یا مرغ دو رگه (Golden Comet Chicken)
مرغ دنباله دار طلایی یا مرغ دو رگه (Golden Comet Chicken)
بازدهی280 تخم در سال
سایز و رنگ تخم مرغ  متوسط، قهوه ای
شخصیت(رفتار) پرندهسرسخت
جدول رفتار مرغ دنباله دار طلایی یا مرغ دو رگه (Golden Comet Chicken)تعداد تخم و رنگ آن

2. مرغ قرمز رود آیلند (Rhode Island Red Chicken)

 Rhode Island Red یکی از اولین نژادهای محبوب برای دوستداران تخم مرغ و همچنین برای دوستداران گوشت است، زیرا آنها یک مرغ معمولی اما دو منظوره شناخته می شوند. این نژاد حدود پنج تخم مرغ در هفته تولید می کند. مراقبت از آنها آسان است، با انسان ها راحت ارتباط برقرار می کنند و گوشت آنها نیز طعم خوبی دارد.

مرغ قرمز رود آیلند
مرغ قرمز رود آیلند
بازدهی250 تخم در سال
سایز و رنگ تخم مرغ  متوسط، قهوه ای
شخصیت(رفتار) پرندهارتباط دوستانه با انسان ، سرسخت
جدول رفتار مرغ قرمز رود آیلند (Rhode Island Red Chicken) تعداد تخم و رنگ آن

3. مرغ لگهورن (Leghorn Chicken)

لگهورن انتخاب خوبی برای آن افرادی است که در پرورش مرغ مبتدی هستند. مراقبت از لگهورن آسان است و سالانه حدود 250 تخم می گذارد. تخم‌های لگهورن نیز متوسط تا بزرگ هستند. آنها همچنین از جمله مرغ های محبوب و جذاب با پرهای سفید و یک شانه قرمز قابل توجه در بالای سرشان هستند که باعث شده است در بین پرورش دهندگان مقبولیت داشته باشند. با این حال، رام کردن آنها سخت است و خجالتی هستند. بنابراین انتخاب خوبی برای مرغ اهلی و خانگی نیستند.

مرغ لگهورن
مرغ لگهورن
بازدهی250 تخم در سال
سایز و رنگ تخم مرغ  متوسط، سفید
شخصیت(رفتار) پرندهخجالتی، مستقل
جدول رفتار مرغ لگهورن (Leghorn Chicken) تعداد تخم و رنگ آن

4.مرغ  ساسکس(Sussex Chickens)

ساسکس نه تنها به عنوان  یک مرغ تخمگذار با حدود 250 تخم در سال شناخته می شود، بلکه یک نژاد دو منظوره است که گوشت آن نیز طعم عالی دارد. این نژاد اهلی است که در هشت رنگ با گونه های مختلف وجود دارد. شما می توانید ساسکس را تشویق کنید که از دست شما غذا بخورد پس براحتی با شما ارتباط برقرار می کند. این حیوان خانگی خوبی خواهد بود و می تواند آزادانه در اطراف باغ شما بچرخد بدون اینکه آسیب زیادی وارد کند – یک انتخاب عالی برای افراد تازه کار است.

مرغ  ساسکس
مرغ  ساسکس
بازدهی250 تخم در سال
سایز و رنگ تخم مرغ  متوسط، سفید
شخصیت(رفتار) پرندهرام
جدول رفتار مرغ لگهورن (Leghorn Chicken) تعداد تخم و رنگ آن

7. مرغ راک پلیموث(Plymouth Rock Chicken)

پلیموت راک از جمله مرغ هایی است که جثه بزرگی  دارد. و به عنوان یک مرغ دو منظوره نیز می تواند پرورش یابد. این مرغ به طور متوسط یک روز در میان تخم می گذارد. این سرعت اندکی بی امان می تواند نقطه شروع خوبی برای افرادی باشد که تازه شروع به پرورش مرغ تخمگذار کرده اند. مرغ نر و ماده این نژاد تا حدی تفاوت ظاهری دارند. نرها دارای نوارهای سیاه و سفید به اندازه  مساوی هستند که نوک هر پر تیره است.در حالی که ماده‌ها نوارهای مشکی کمی پهن‌تر از نوارهای سفید دارند، گاهی اوقات می‌تواند رنگ خاکستری تیره‌تری نسبت به نر ها  در آن‌ها ببینید.

مرغ راک پلیموث
بازدهی200تخم در سال
سایز و رنگ تخم مرغ  قهوه ای روشن، متوسط
شخصیت(رفتار) پرندهبسیار دوستانه و آرام
جدول رفتار مرغ راک پلیموث (Plymouth Rock Chicken) تعداد تخم و رنگ آن

       

8. مرغ هامبورگ (Hamburg Chicken)

بر خی معتقدند هامبورگ مرغ بومی آلمان است و برخی دیگر اعتقاد دارند مرغ هامبورگ یک نژاد  قدیمی از منطقه مدیترانه و احتمالاً ترکیه است.زمانی که در یک فضای محدود قرار می گیرد رفتار تهاجمی از خود نشان می دهد به همین بهتر است در یک گله مختلط نگهداری نشوند..تخم مرغ هامبورگ مرغوب است و حدود 200 تخم در سال تولید می کند. همچنین به دلیل ظاهر چشمگیرش که از لکه های نقطه ای سیاه روی پس زمینه پرهای سفید تشکیل شده است، ظاهری بسیار زیبا دارد.

مرغ هامبورگ
مرغ هامبورگ
بازدهی200تخم در سال
سایز و رنگ تخم مرغ  سفید، متوسط
شخصیت(رفتار) پرندهتهاجمی
جدول رفتار مرغ هامبورگ (Hamburg Chicken) تعداد تخم و رنگ آن

9. مرغ ماران (Maran Chickens)

اگرچه ماران ها به مرغ های مهربانی معروف هستند، اما حیوانات خانگی خوبی به حساب نمی آیند، زیرا رام کردنشان آسان نیست. این نژاد به داشتن تخم مرغ های بسیار تیره شهرت دارند. آنها به فضای زیادی برای پرسه زدن نیاز ندارند.

مرغ ماران
مرغ ماران
بازدهی200تخم در سال
سایز و رنگ تخم مرغ  قهوه ای تیره، متوسط
شخصیت(رفتار) پرندهملایم
جدول رفتار مرغ ماران (Maran Chickens) تعداد تخم و رنگ آن

10. مرغ بوف اورپینگتون (Buff Orpington Chicken)

Orpington که در رنگ زرد نخودی یا سیاه وجود دارند، در دسته مرغ های خانگی عالی قرار می گیرند. آنها نه تنها نوازش شدن را تحمل می کنند بلکه واقعاً از توجه لذت می برند. جوجه‌های اورپینگتون می‌توانند جوجه‌آور شوند، که اگر جوجه‌های بیشتری می‌خواهید مفید است، اما می‌تواند منجر به بیماری شود و از تخم‌گذاری در طول فصل تخم‌گذاری جلوگیری کند. با توجه به رفتار آرام و دوستانه این نژاد، افراد تازه کار می توانند آن را پرورش دهند.

بوف اورپینگتون
بوف اورپینگتون
بازدهی200تخم در سال
سایز و رنگ تخم مرغ  قهوه ای روشن، متوسط
شخصیت(رفتار) پرندهدوستانه
جدول رفتار مرغ بوف اورپینگتون(Buff Orpington Chicken) تعداد تخم و رنگ آن

13. مرغ قهوه ای لومان یا لوهمن(Lohmann brown chicken)

لوهمن براون یک نژاد بسیار محبوب بین پرورش دهندگان مرغ علی الخصوص در آفریقای جنوبی است. این نژاد که توسط یک شرکت ژنتیک آلمانی پرورش داده شده است، برای پرورش مرغ صنعتی بسیار ایده آل است. هر سال تا 280 تخم بسیار بزرگ و بسیار قهوه ای می گذارد. آنها همچنین رفتاری دوستانه با شما دارند. جوجه های تخمگذار بالغ آن  بین 1.9 تا 2.1 کیلوگرم وزن دارند. از طرف دیگر خروس های قهوه ای لوهمن بین 3 تا 4 کیلوگرم وزن دارند.  برای زندگی با حیوانات دیگر و اطراف کودکان مناسب هستند.

 مرغ قهوه ای لومان یا لوهمن
مرغ قهوه ای لومان یا لوهمن
بازدهی280 تخم در سال
سایز و رنگ تخم مرغ  قهوه ای، بزرگ
شخصیت(رفتار) پرندهدوستانه
جدول رفتار مرغ قهوه ای لوهمن(Lohmann brown chicken) تعداد تخم و رنگ آن

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *