جستجو
تلفن تماس: ۲۸۴۲۵۰۵۸ - ۰۲۱

تحریک نوری در مرغ تخم گذار

قبل از اینکه شروط تحریک نوری را در پرورش مرغ بررسی کنیم، باید این موضوع را در نظر قرار دهیم که اصلا چرا باید گله را درگیر پارامتری مثل تحریک نوری کنیم.تحریک نوری در مرغان تخمگذار به 2 دلیل افزایش مدت زمان پیک تولید و یا تسریع یا تعویق زمان استارت تخم گذاری انجام می دهند، پس قبل از هر چیز باید هدف خود را از تحریک نوری مشخص کنیم چون این یک پارامتر اختیاری است و اجباری در انجام آن نیست. اما اگر درست انجام شود به شدت به سود آوری گله کمک می کند.

هنگام مدیریت یک گله سالم و مولد، تنظیم درست  شرایط نور می تواند تاثیر قابل توجهی در پرورش مرغ تخمگذار داشته باشد.

چرا روشنایی برای طیور مهم است؟

چگونه می توان نور مناسب را برای گله مرغ خود انتخاب کرد؟

چرا روشنایی برای طیور مهم است؟

برای درک اینکه چرا نور در پرورش طیور اهمیت دارد، باید به ترکیب بیولوژیکی پرندگان نگاه کرد. در انسان، نور از طریق چشم به مغز می رسد. در جوجه ها، نور نه تنها از طریق چشم، بلکه از طریق بالای جمجمه، از طریق غده صنوبری و از طریق غده هیپوفیز در کنار هیپوتالاموس نفوذ می کند. در حالی که در چشم ما فقط سه نوع مخلوط داریم – سلول های گیرنده نوری تخصصی که مسئول درک ما از نور قرمز، آبی و سبز هستند – جوجه ها دارای چهار مخروط قرمز، آبی و سبز و همچنین مخروطی برای نور ماوراء بنفش هستند.

زندگی طیور، حول یک چرخه منظم روز و شب می چرخد. وقتی پرندگان چرخه روز و شب مناسبی دارند، ریتم روزانه مناسبی را ایجاد میکنند – یعنی روال معمول فعالیت های معمول در طول روز خود را مطابق برنامه زمانی مشخص خود انجام می دهند. این برای عملکردهایی مانند تولید ملاتونین مهم است. چرخه طبیعی زندگی طیور و توجه به روز به دلایل دیگری نیز برای پرندگان اهمیت دارد چرا که در مواردی مانند عملکرد سیستم ایمنی و سرعت رشد و هورمون های تولید مثل موثر است. با ارائه چرخه روز و شب، سلامت پرندگان، وضعیت ایمنی بدن آن ها، تحرک و هوشیاری آن ها را بهبود می بخشید.

صاحبان طیور و مدیران مزرعه می توانند چرخه تخمگذاری را برای افزایش تخمگذاری در گله های خود با ایجاد روشنایی مصنوعی در قفسها دستکاری کنند. نور اضافی باید در سطح کم باشد، آنقدر روشن باشد که بتوان یک روزنامه را در ارتفاع  پرندگان بخوانید، و در ساعات صبح اعمال شود تا پرندگان به طور طبیعی روز خود را شروع کنند. چراغها باید در بالای دانخوری و آبخوری ها قرار گیرند و قسمتهای کمی در مرغداری وجود داشته باشد که از نور سایه گرفته باشد.

اهمیت نور در پرورش مرغ تخمگذار

پرورش مرغ برای تولید تخم مرغ می تواند مفید و چالش برانگیز باشد. میزان ساعات روز بر چرخه تولید مثل مرغ تاثیر می گذارد. زمانی که میزان نور روز در اوایل بهار به 14 ساعت در روز برسد، تخم گذاری شروع می شود. حداکثر تخمگذاری زمانی اتفاق می افتد که طول روز به 16 ساعت در روز برسد. بدن شگفت انگیز مرغ تخمگذار به گونه ای طراحی شده است که جوجه ها در بهار تخم گذاری می کنند و در ماه های گرم تابستان رشد می کنند و بالغ می شوند.

فاکتورهای مهم در تحریک نوری مرغ تخمگذار

1- گله مرغ باید وزن 1400 گرم رسیده باشد

گله مرغ باید توانایی تحمل تحرکات نوری را داشته باشد،یکی از معیار های سنجش این توانایی وزن متناسب گله است،گله ای که به وزن استاندارد رسیده باشد یعنی از لحاظ رفتاری و تغذیه ای احتمالا در شرایط مناسبی قرار دارد لذا بئن از لحاظ فیزیولوژی توانایی تحمل تحرکات نوری را دارد.

2- خوراک مناسب

گله تا قبل از ایجاد یک تحریک نوری باید خوراک استاندارد مصرف کرده باشد.چرا که در غیر این صورت گله مرغ آمادگی جسمی را نداردهمین طور در حین انجام این عملیات می بایست خوراک با کیفیت و خوراک با توجه به سن و نوع گله در اختیار گله قرار بگیرد چرا که همواره مجموعه ای از پارامترها باعث افزایش بازدهی گله می شوند. برای خرید انواع دان مرغ استاندارد گندم کلیک کنید.

3- میزان پراکندگی دانخوری ها و آبخوری

دانخوری ها و آبخوری باید در حد تراکم گله طراحی شده باشد تا تمام گله بتواند به راحتی به آنها دست پیدا کند .

4- سیستم شبیه ساز طلوع و غروب

به منظور جلوگیری از افزایش سطح استرس گله و به منظور شبیه سازی طلوع و غروب برای گله می بایست از دیمر استفاده کرد که گله دچار افزایش و کاهش ناگهانی نور نشود.

5- استفاده از بستر مناسب

در تحریک نوری به دلیل اینکه گله دائما در حال تجربه خاموشی و روشنی است و ممکن است میزان مصرف خوراک افزایش ویا کاهش یابد،لذا به منظور کنترل مدفوع بهتر است از بستر مناسب و بهداشتی استفاده گردد.

6- یک دست بودن گله

یکی از مهم ترین نکات در زمینه تحریک نوری و آماده سازی گله برای انجام این کار یکدستی گله است دقت داشته باشید اگر گله شما خوراک مناسب مصرف کرده باشد،تراکم استاندارد رعایت شده باشد،میزان سیستم دانخوری و آبخوری درست باشد،گله یکدست خواهد بود.لذا با رعایت شرایط گفته شده ابتدا از یکدستی بودن گله مرغ از لحاظ وزنی اطمینان حاصل کنید سپس اقدام به انجام عمل تحریک نوری کنید.

تحریک نوری در مرغ تخمگذار

موارد زیر را برای تحریک نوری در نظر بگیرید

نوع لامپ هایی که صاحبان طیور برای تامین نور مصنوعی استفاده می کنند عامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. لامپهای فلورسنت ممکن است در مقایسه با لامپ رشته ای هزینه کمتری داشته باشند. با این حال، نگهداری لامپ های فلورسنت در مرغداری ها به دلیل تولید گرد و غبار و تنظیم سخت تر شدت نور دشوار تر  است. همچنین ممکن است چراغ های فلورسنت در هوای سرد به طور کامل روشن نشوند.

اگر تصمیم دارید از یک لامپ فلورسنت استفاده کنید، یک لامپ طول موج “گرم” را انتخاب کنید که به صورت یک نور نارنجی یا قرمز مایل به قرمز به نظر می رسد، زیرا یک لامپ طول موج “سرد” چرخه تولید مثل مرغ را تحریک نمی کند. لامپ های رشته ای می توانند بر روی قبض برق شما تاثیر بگذارند. با این حال، تنظیم شدت آنها با استفاده از یک دیمر بسیار آسان تر است. لامپ های LED انتخاب خوبی هستند زیرا نسبت به لامپ های رشته ای و فلورسنت از نظر مصرف انرژی بهتر هستند و در هوای سرد نسبت به اکثر لامپ های فلورسنت قابل اطمینان تر هستند.

پس از رسیدن گله  به سن 16 هفتگی، حداکثر 14-16 ساعت نور مصنوعی می تواند بدون هیچ آسیبی به آن ها اعمال شود. هنگام اجرای نور مصنوعی، هر هفته 1 ساعت نوردهی را افزایش دهید تا حداکثر 14-16 ساعت نور در روز داشته باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *