جستجو
تلفن تماس: ۲۸۴۲۵۰۵۸ - ۰۲۱

استرس گرمایی بلدرچین(علائم، اثرات و راه درمان)

حیواناتی که استرس حرارتی را تجربه می کنند تمایل دارند با محدود کردن مصرف خوراک، تولید گرما را کاهش دهند و تأثیرات مضر بعدی بر عملکرد مولد و وضعیت سلامتی آنها داشته باشد. استرس گرمایی به عنوان یک عامل استرس زای محیطی برای چندین دهه نگرانی مهمی در میان محققان، تولیدکنندگان طیور و دانشمندان بود.

به ویژه در مناطق گرمسیری (مرطوب و گرم سال) و مناطق خشک (گرم و خشک در طول سال) در جهان. این اثرات منفی بر عملکرد تولید مثل و تولید مثل بلدرچین دارد. مطالعات متعددی تأثیرات منفی استرس گرمایی بر تولید بلدرچین را بررسی کرده اند و نشان داده شده است که استرس گرمایی بر بهره وری و رفاه پرندگان تأثیر منفی می گذارد.

تاثیرات مخرب استرس گرمایی بر بلدرچین

استرس گرمایی تمامی چرخه رشد بلدرچین ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بر طبق مطالعات انجام شده مهم ترین تاثیر استرس گرمایی بر بلدرچین و میزان اثر آن به صورت زیر است:

  • نرخ رشد (11.0 تا 14.5 درصد)
  • مصرف خوراک (6.1 تا 21.6 درصد)
  • بازده خوراک (4.3 تا 8.6 درصد)
  • تولید تخم  (6.6 تا 23.3 درصد) و
  • توده تخم.

 علاوه بر این، اثرات مخرب استرس گرمایی بر عملکرد تولید مثل و رفاه بلدرچین نیز دیده شده است. تحقیقات نشان می دهد استرس گرمایی بر عملکرد رشد، استفاده از خوراک، تولید و اندازه تخم، کیفیت گوشت و تخم و همچنین عملکرد تولید مثل بلدرچین را اثر منفی دارد.

راهکار مقابله  با استرس گرمایی بلدرچین

استفاده از وسایل سرمایشی مناسب

برای اینکه گله بلدرچین از گرما زیاد نجات پیدا کند و یا اینکه افت بازدهی در تجربه گرما نداشته باشد، باید تجهیزات مناسبی در اختیار داشته باشد. یکی از ساده ترین تجهیزات سیستم کولر آبی با پوشال میباشد. در این سیستم به دلیل عملکرد سیستم سرمایش با آب، مقداری رطوبت هم تولید میشود و این موضوع برای سالن پرورش بلدرچین موضوع مناسبی است. اما راه بهتر استفاده از کولر آبی با سیستم پد سلولزی است که هم قدرت بیشتری دارد و هم میزان سرمای بیشتری تولید میکند.

استفاده از پد سلولزی جایگزین کولر آبی

اگر سیستم های هوادهی سالن پرورش بلدرچین بر اساس فشار منفی و یا بر اساس فشار مثبت طراحی شده باشد، میتواند با سیستم مکش و یا دمندگی با استفاده از یک پد سلولزی در جلوی ورودی هوای اصلی یک سیستم سرمایش بسیار عالی داشته باشیم. به شکلی که اگر سیستم هوادهی فشار منفی باشد، هواکش ها می توانند هوای بیرون را به داخل سالن کشیده و این موضوع سبب خنک شدن سالن پرورش میگردد.

استفاده از بستر مناسب و استاندارد

اگر گله بلدرچین شما گوشتی است، حتما می دانید که گله از یک روزگی تا 42 روزگی در سالن شما باقی می مانند. بنابراین بهتر است حتما از بستر مناسبی در این استفاده کنند.

بستر استاندارد بلدرچین

بستر های مناسب و استاندارد شامل موارد زیر است:

 کفپوش مخصوص مرغداری

 استفاده از آنزیمیت

 استفاده از رول بستر

بستر نامناسب بلدرچین

بستر های نامناسب و غیر استاندارد شاملموارد زیر است

تراشه چوب

 خاک اره

سیمان و یا ماسه بادی

 روزنامه و…

دقت داشته باشید در بستر های استاندارد که به ترتیب اولویت نوشته شده هرچه جذب رطوبت ناشی از مدفوع بیشتر باشد، گرمای سالن بیشتر کنترل میشود و گله کمتر درگیر آلودگی میشود و هرچه جذب پایین تر باشد گرمای سالن به مراتب افزایش سطح رطوبت، افزایش می یابد.

استفاده از خوراک با کیفیت

افزایش یا کاهش متابولیسم سلولی در بدن گله بستگی به کیفیت خوراک و کیفیت مواد اولیه بکار رفته در خوراک را دارد، لذا اگر از مواردی که مواد ضد تغذیه زیادی در آن بکار رفته استفاده میشود و یا از مواردی استفاده شود که سرعت هضم و جذب را افزایش دهد با افزایش دمای گله بلدرچین روبرو خواهیم شد.

هوادهی و سیرکولاسیون هوای استاندارد

از نظر فنی مهمترین موضوع در یک مزرعه رعایت اصول هوادهی و تقسیم مناسب هوا در یک سالن است، در بسیاری از اقلیم ها اگر سیستم هوادهی اصولی کار شود هیچ احتیاجی به استفاده از سیستم های سرمایشی نخواهد بود لذا برای احداث یک سیستم مناسب میتوانید در دوره آموزشی فارمر متخصص شرکت کنید.

ارتفاع مناسب سالن نسبت به گله

با توجه به پدیده ترموسیفون گرما میل به بالا رفتن و سرما میل به پایین آمدن دارد، لذا در تابستان هرچه سقف سالن مرغداری بلند تر باشد گرمای کمتری گله را درگیر میکند.

در انتها

در صورتی که برای کنترل سطح استرس گله بلدرچین خود و خرید خوراک بلدرچین استاندارد نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می توانید با کارشناسان گروه تخصص گندم در تماس باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *