جستجو
تلفن تماس: ۲۸۴۲۵۰۵۸ - ۰۲۱

اهمیت نطفه سنجی(کندلینگ) در جوجه کشی

جوجه کشی پرندگان مختلف از جمله فعالیت‌هایی است که علاوه بر تجربه، نیاز به دقت و توجه بالا دارد. از جمله مهم‌ترین مراحل جوجه کشی با دستگاه خانگی را باید نطفه بینی تخم‌ها دانست. اما علت اهمیت این مرحله در چه چیزی است؟

در واقع به کمک نطفه سنجی نه تنها قادر خواهید بود که راندمان جوجه کشی را افزایش دهید، بلکه این امکان را دارید که از موفقیت کار خود نیز اطمینان حاصل کنید.

پس ما همراه باشید!

در این مطلب از وبلاگ گندم به بیان اهمیت نطفه سنجی در جوجه کشی و آموزش مراحل انجام آن خواهیم پرداخت.

دلیل اهمیت نطفه سنجی در جوجه کشی

همانطور که می‌دانید همه‌ی تخم‌های حاصل از جفت‌گیر‌ی پرندگان نطفه‌دار نخواهند بود. از طرفی کیفیت تخم نطفه‌دار به شرایطی همچون آب و هوا، تغذیه و قدرت باروری و بلوغ پرنده‌های نر و ماده بستگی دارد. این موضوع را در مقاله اهمیت تخم نطفه دار در باردهی جوجه کشی به طور کامل بررسی کرده ایم.

به طور کلی نطفه سنجی، نوربینی یا کندلینگ در فرایند جوجه کشی با دو هدف عمده صورت می‌گیرد:

  • تشخیص بارور بودن تخم‌ها
  • اطمینان از سلامت جنین

تشخیص بارور بودن تخم‌ها با مشاهده‌ی رگ‌های خونی امکان‌پذیر خواهد بود. اما چرا این موضوع حائز اهمیت است؟

هنگامی که تخم بدون نطفه در دستگاه جوجه کشی قرار می‌گیرد، سلامت سایر جنین‌ها را به خطر خواهد انداخت. تخم فاقد نطفه با قرار گرفتن در مجاورت رطوبت و گرما به سرعت فاسد می‌شود و در ادامه با تولید گازهایی مانع از اکسیژن رسانی به سایر جنین‌ها خواهد شد.

مزایای نطفه سنجی(کندلینگ)

نطفه سنجی(کندلینگ) را باید کلید موفقیت در فرایند جوجه کشی دانست. در وهله‌ی نخست به شما توصیه می‌کنیم که پیش از قرار دادن تخم‌ها داخل دستگاه جوجه کشی، اقدام به نطفه بینی کنید. بنابراین این امکان وجود دارد که از نزدیک شاهد روند تغییرات و رشد جنین باشید.

گاهی نیز این امکان وجود دارد که به دلیل شرایط نامطلوب دستگاه جوجه کشی، با مرگ جنین‌ها مواجه شوید. در اینجاست که نطفه سنجی به شما کمک خواهد کرد که با تغییر شرایط دستگاه، از مرگ سایر جنین‌ها جلوگیری کنید.

حال که با درک اهمیت و محاسن نطفه بینی آَشنا شدید، نوبت به آن رسیده که نحوه‌ی انجام این کار را نیز به شما معرفی کنیم.

آموزش نطفه سنجی در 5 گام

راهکاری متعددی جهت نطفه بینی وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • به‌کارگیری دستگاه کندلر
  • استفاده از لامپ

فرقی نمی‌کند که از کدام ابزار جهت این پروسه استفاده خواهید کرد. آنچه بیش از هر عامل دیگری حائز اهمیت است، آشنایی شما با نحوه‌ی این فرایند و چگونگی انجام آن است که در ادامه به آن می پردازیم.

۱. تخم‌ها را در نزدیکی منبع نور قرار دهید

به یاد داشته باشید که کندلینگ باید در اتاقی تاریک انجام شود. بدین منظور قسمت پهن‌تر تخم را روی دستگاه کندلر یا نزدیک منبع نوری مورد نظر خود قرار دهید؛ جایی که کیسه‌ی هوای تخم در آنجا قرار دارد.

در ادامه نیز تخم را به آرامی بچرخانید، بدین ترتیب نمای بهتری از محتویات داخل تخم خواهید داشت.

۲. تخم‌های نطفه‌دار را مشخص کنید

تخم نطفه‌دار با قرارگیری در معرض نور به راحتی قابل تشخیص است. تنها کافی است که به دنبال شبکه‌ای از مویرگ‌های خونی باشید. به غیر از این مویرگ‌ها، حرکت جنین نیز نشان از نطفه‌دار بودن آن است.

۳. جنین‌های مرده را شناسایی کنید

این امکان وجود دارد که طی دوره‌ی جوجه کشی، برخی از جنین‌ها به دلایل معلوم یا نامعلوم از بین بروند. بنابراین جدا کردن این جنین‌های از بین رفته جهت حفظ سلامت سایر جنین‌ها الزامی است.

به این منظور باید به دنبال یک حلقه‌ی قرمز رنگ در داخل تخم باشید.

هنگامی که جنین می‌میرد، مویرگ‌های خونی از هم جدا می‌شوند و تشکیل یک حلقه‌ی قرمز می‌دهند. در این مرحله از نطفه بینی دقت خود را به کار گیرید و به جنین‌های سالم آسیب نزنید.

۴. تخم‌های فاقد نطفه را شناسایی کنید

تخم‌های فاقد نطفه هرگز به جنین تبدیل نخواهند شد؛ به همین دلیل جدا کردن آن‌ها از سایر تخم‌ها را در دستور کار خود قرار دهید. برای این کار کافی است که از یک لامپ یا دستگاه کندلر استفاده کنید.

تخم‌های فاقد نطفه کاملاً روشن و واضح هستند و هیچ گونه اثری از رگ‌های خونی یا حلقه‌ی خون در آن‌ها دیده نمی‌شود.

۵. ارزیابی تخم‌ها را فراموش نکنید

به یاد داشته باشید که بعد از اینکه تخم‌های فاقد نطفه و تخم‌های حاوی جنین مرده را دور انداختید، کار ارزیابی تخم‌ها به پایان نرسیده است. به طور کلی تخم‌هایی که در دستگاه جوجه کشی قرار می‌گیرند، باید در بازه‌های زمانی معین مجدداً برسی شده و از سلامت تک تک آنها اطمینان حاصل شود.

به این منظور توصیه می‌کنیم که در روز چهاردهم از رشد جنین، تخم‌ها با احتیاط مجدداً مورد بررسی دهید. چنانچه علائم رشد در جنینی دیده نشد، لازم است که تخم مورد نظر را از دستگاه خارج کنید.

نطفه سنجی در جوجه کشی
نطفه سنجی در جوجه کشی

نقطه بینی را چه در بازه‌ی زمانی باید انجام داد؟

برخورداری از یک جدول زمانی مشخص به شما کمک خواهد کرد که فرایند جوجه کشی موفقیت آمیزی داشته باشید و در نهایت نتیجه‌ی مطلوبی را کسب کنید. به همین دلیل در ادامه جدول زمانی را ارائه خواهیم کرد که به شما در فرایند جوجه کشی کمک کند.

روز اول

در روز نخست جوجه کشی لازم است که از سلامت تمامی تخم‌ها اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید که تخم‌هایی را انتخاب کنید که عاری از هر گونه ترک باشند. ترک‌های موجود بر پوسته، راه را برای نفوذ باکتری‌ها هموار می‌کند و بی شک در آینده منجر به بروز مشکلات جد‌تری خواهد شد.

روز چهارم

در روز چهارم این امکان را دارید که مویرگ‌های ریز را داخل تخم مرغ مشاهده کنید. این مویرگ‌ها مانند موهای ریز به نظر می‌رسند. چنانچه موفق به مشاهده‌ی مویرگ‌ها نشدید، نگران نباشید، رشد برخی از جنین‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد.

روز هفتم

در روز هفتم حتماً باید مویرگ‌هایی را در تخم مورد نظر مشاهده کنید. همچنین این امکان وجود دارد که در قسمت پهن‌تر تخم شاهد رشد توده‌ی سلولی باشید.

روز چهاردهم

به یاد داشته باشید که کلیه‌ی تخم‌های موجود در دستگاه جوجه کشی را تا روز چهاردهم نطفه بینی کنید. در روز چهاردهم بخش‌هایی از بدن جوجه به خصوص چشم های آن قابل مشاهده خواهد بود.

در نهایت به یاد داشته باشید که این جدول زمانی را برای پرندگانی همچون غاز و اردک که جوجه‌گیر‌ی آن‌ها بیش از ۲۰ روز است کامل نیست و لازم است که در روز ۲۱ ام نیز مجدداً بررسی شوند.

اهمیت کندلینگ در بازدهی جوجه کشی

نطفه سنجی مهمترین عملیاتی است که طی جوجه کشی باید بدان توجه داشت. این موضوع در راندمان جوجه کشی شما تاثیر بسیاری دارد. بنابراین اگر می خواهید سود جوجه کشی بالایی در فرایند پرورش طیور بدست آورید، نطفه سنجی یا کندلینگ را جدی بگیرید. همانطور که گفتیم نطفه بینی کار سختی نیست؛ تنها کافی است که از ابزارهای ساده‌ای مانند یک لامپ استفاده کنید و به بررسی تخم‌ها در یک اتاق تاریک بپردازید.

اطمینان از نطفه دار بودن تخم‌های موجود در دستگاه جوجه کشی مانع از آسیب به سلامتی سایر جنین‌های سالم خواهد شد و همین امر را باید اساسی‌ترین عامل نطفه سنجی دانست. در نهایت به منظور کسب نتیجه‌ی‌ مطلوب و دلخواه خود، عمل به دستورالعمل‌های ذکر شده را فراموش نکنید.

گروه تخصص طیور گندم انواع تجهیزات پرورش طیور از جمله خوراک طیور، قفس پرورش طیور و دستگاه جوجه کشی و شانه بسته بندی تخم طیور را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید علاوه بر مطالعه مطالب آموزشی در زمینه پرورش پرندگان، با شرکت در آکادمی علمی گندم و مشاهده ویدیو های آموزشی این مجموعه به طور تخصصی از جوجه کشی کسب درآمد داشته باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *