جستجو
تلفن تماس: ۲۸۴۲۵۰۵۸ - ۰۲۱

انواع نژاد بلدرچین و مشخصات آن ها

بلدرچین پرنده کوچک و مفیدی است که نژادهای مختلفی در سراسر دنیا دارد. از بین انواع نژاد بلدرچین، نوع ژاپنی آن؛ گونه شناخته شده در بین ایرانیان است که برای درآمد زایی پرورش داده می شود. علاوه بر این به دلیل اینکه برخی از نژاد بلدرچین ها اهلی هستند، برخی از افراد بلدرچین را به عنوان یک پرنده اهلی در حیاط خانه نگهداری و پرورش می دهند.


جالب است بدانید نژاد های مختلف بلدرچین در سایر نقاط دنیا علاوه بر مصرف گوشت و تخم آن، برای قابلیت هایی غیر از خوراک پرورش می یابند. در مناطقی از آمریکای شمالی و حتی آسیای شرقی، برخی نژاد های بلدرچین وجود دارد که صرفا برای شکار و یا به عنوان پرنده ای زینتی پرورش می یابند. در این مقاله برخی از محبوب ترین نژاد های بلدرچین در سراسر دنیا را به شما معرفی می کنیم.

بلدرچین کوتورنیکس- ژاپنی
بلدرچین کوتورنیکس- ژاپنی

بلدرچین ژاپنی یا کوتورنیکس (Coturnix Quail)

نام دیگر بلدرچین ژاپنی، بلدرچین Coturnix است، اما با نام های بلدرچین فرعون یا بلدرچین جامبو نیزشناخته می شوند. این پرنده دو منظوره، هم به عنوان نژاد گوشتی و هم تخمگذار پرورش می یابد. این نژاد از بلدرچین ها بهترین نژاد برای پرورش گوشت و تخم بلدرچین در حیاط خانه و بسیار اهلی هستند و طبیعتی آرام دارند. اگر به تازگی به دنبال پرورش بلدرچین هستید، بهترین گزینه برای پرورش می باشند.

آنها خیلی سریع بالغ می‌شوند و در عرض شش تا هشت هفته به وزن مناسب برای کشتار می‌رسند و تقریباً در همان سن توانایی تخمگذاری نیز پیدا می‌کنند.

بلدرچین ماده ژاپنی بیش از دویست تخم بزرگتر از حد متوسط در سال می گذارند. در حالی که گوشت بلدرچین هنوز به عنوان یک محصول لوکس در نظر گرفته می شود، تقاضا برای گوشت بلدرچین در کل دنیا حال افزایش است. به همین دلیل است که قیمت خرید گوشت بلدرچین از گوشت مرغ بیشتر است.

این پرنده بیشتر از چند سانتی متر نمیتواند پرواز کند و به دلیل اینکه جثه کوچکی دارند نمی توانند در طبیعت رها شده و به تنهایی زندگی کنند چرا که آنها طعمه حیوانات دیگر می شوند.

رنگ بلدرچین ژاپنی: بلدرچین های ژاپنی ماده پرهای روشن با رگه های سیاه بر روی گلو و همچنین بالای سینه دارند.رنگ پرهای سینه و گلوی بلدرچین های ژاپنی قهوه ای رنگ و تیره است. برخی گونه های نربلدرچین کوتورنیکس، پرهای سفید دور گردن خود دارند.

انواع قابلیت پرورش: بلدرچین گوشتی، بلدرچین تخمگذار و دو منظوره

مشخصات: جثه درشت، مطیع با طبیعتی آرام، قابلیت اهلی شدن، از گونه های مقاوم در برابر بیماری هستند. به همین دلیل بلدرچین ژاپنی، یک بلدرچین محبوب برای نگهداری به خصوص برای افراد مبتدی است.

اطلاعات بلدرچین ژاپنی( Coturnix )

نام نژاد بلدرچین کوتورنیکس یا بلدرچین ژاپنی
پیدایش ژاپن
موارد مصرف گوشت و تخم مرغ
وزن نر 100 تا 150 گرم
وزن ماده 113 تا 170 گرم
رنگ سفید، کرم، خرمایی، قهوه ای، شکلاتی
طول عمر 1.5تا 4 سال
تحمل آب و هوا می تواند سرما را تحمل کند اما باید دور از برف و باران باشد
سطح مراقبت آسان تا متوسط
تولید گوشت تا 280 گرم در سال
تولید تخم مرغ تا 300 در سال
مشخصات بلدرچین ژاپنی( Coturnix )
شاه بلدرچین
شاه بلدرچین

شاه بلدرچین (King Quail)


این پرنده های زیبا با داشتن پرهای رنگارنگ به عنوان بلدرچین زینتی و حیوان خانگی نیز شناخته می شوند. به آنها بلدرچین سینه آبی یا بلدرچین آبی آسیایی و یا رنگ شده چینی نیز می گویند.شاه بلدرچین ها پرنده های کوچک با پاهای نارنجی هستند. منقار آنها سیاه، چشمان قهوه‌ای مایل به قرمز و دم کوتاه و تیره دارند. رنگ پرهای سینه آنها خاکستری مایل به آبی است و شکم آن ها قرمز رنگ یا زنگ زده است. معمولاً دم های قهوه‌ای خالدار و سیاه رنگ دارند. آنها به راحتی می توانند در طبیعت استتار کنند.
آنها ترجیح می‌دهند بیشتر عمر خود را روی زمین بگذراند.


شاه بلدرچین ها پرندگان کوچکی هستند که می توان آنها را هم برای مصارف گوشت و هم برای تخم پرورش داد. در زمان بالغ شدن شاه بلدرچین بین 12.5 تا 13 سانتی متر طول دارند. آنها پرندگان رنگارنگ هستند و می توانند به عنوان پرنده خانگی یا پرنده زینتی نگهداری شود. شاه بلدرچین در هر بار بین ۶ تا ۸ تخم می گذارد.

پیدایش: آنها در سراسر آسیای جنوب شرقی، از هند تا چین، فیلیپین، اندونزی، گینه نو و کشورهای اقیانوسیه در طبیعت زندگی میکنند.

اطلاعات شاه بلدرچین( King Quail)

نام نژاد کینگ
پیدایشآسیا
کاربرد پرورش حیوانات خانگی، زینتی، سرگرمی
سایز نر 12 تا 15 سانتی متر
سایز ماده تا 16 سانتی متر(معمولا بزرگتر از نرها)
رنگ آبی، قهوه ای، نقره ای، مشکی، قرمز، سفید
طول عمر 3-6 سال در طبیعت. 13 سال در قفس
تحمل آب و هوا گرم
سطح مراقبت مبتدی
تعداد تخم در هر کلاچ5 تا 13 تخم
توانایی پروازمسافت های کوتاه
مشخصات شاه بلدرچین( King Quail)
بلدرچین کالیفرنیا
بلدرچین کالیفرنیا

بلدرچین کالیفرنیا(California Quail)


اصالت : ایالت کالیفرنیا
بلدرچین کالیفرنیا پرنده شکاری، چاق، گردن کوتاه و با منقار کوچک است. آن ها بال های کوتاه و پهن دارند و دم آنها نسبتاً بلند و مربعی شکل است .علاوه بر پرهای زیبای پرهای سیاه، یکی از بارزترین ویژگی های پرنده سبک دویدن آنها است.این بلدرچین ها پاهای کوچکی دارند، اما زمانی که شکارچیان احساس خطر کنند می توانند تا 12 مایل در ساعت حرکت کنند.

مدت زمان جوجه کشی این بلدرچین حدود ۱۸ تا ۲۳ روز است. آنها بین ۱۰ تا ۱۶ تخم می گذارند. جوجه های تازه به دنیا آمده ظرف یک روز لانه را ترک می کنند

رنگ : بلدرچین های نر بالغ رنگ خاکستری و قهوه‌ای تیره و با پرهای سفید پررنگ شناخته می شوند. بلدرچین های ماده قهوه ای ساده تر و بدون خطوط هستند. هر دو جنس پرنده بلدرچین کالیفرنیا بر روی شکم خود پرهای سفید کرمی و شاه بلوطی دارند.

مدت زمان جوجه کشی این بلدرچین حدود ۱۸ تا ۲۳ روز است آنها بین ۱۰ تا ۱۶ تخم می گذارند جوجه های تازه به دنیا آمده ظرف یک روز لانه را ترک می کنند

اطلاعات بلدرچین کالیفرنیا(California )

نام نژاد بلدرچین کالیفرنیا
پیدایشسواحل اقیانوس آرام ایالات متحده
کاربرد پرورش حیوانات خانگی، پرندگان شکار
وزن نر 190 تا 220 گرم
وزن ماده 180 تا 200 گرم
رنگ پرهای قهوه ای یا خاکستری/قهوه ای، بدنه سیاه، پهلو قهوه ای و سفید خالدار
طول عمر 1تا 4 سال
تحمل آب و هوا دشت های ساحلی، مناطق بیابانی، آب و هوای سردتر در کانادا
سطح مراقبت متوسط
تعداد تخم در هر کلاچ12-16 تخم در دوره
رفتاردر کاروان های بزرگ به جز در فصل جفت گیری پرواز می کند
مشخصات بلدرچین کالیفرنیا (California )
بلدرچین باب وایت
بلدرچین باب وایت

بلدرچین باب وایت(Bobwhite Quail)


خاستگاه: آمریکای شمالی و مرکزی. این بلدرچین ها از ایالات متحده آمریکا می آیند، جایی که به طور گسترده به عنوان پرندگان بازی برای ورزش و شکار پرورش داده می شوند، زیرا پروازهای سریع و کوتاهی دارند. بلدرچین باب وایت، تقریبا شبیه به نژاد کورتونیکس است. بر خلاف کوتونیکس به فضای بیشتری نیاز دارد.
بنابراین اگرچه می توانید آنها را درون دستگاه یا قفس پرورش دهید را در بستر قرار داده و اجازه دهید که آنها به صورت گروهی لانه سازی کنند و جوجه های خود را پرورش دهند.


دوره بلوغ ان ها بیشتر از کوتورنیکس و حدود 16 هفته است.اما پرورش آنها تا حدی دشوار تر است.۲۶هفته طول میکشد تا تخم گذاری کنند.
آنها ترجیح می دهد به صورت گروهی نگهداری شود.این بلدرچین ها در طبیعت کاملاً وحشی و عصبی هستند(اگرچه می توان آنها را رام کرد). نسبت به گونه های Coturnix پرورش آنها دشوارتر است. با وجود این، آنها پرندگان بسیار زیبایی هستند و یکی از پرطرفدارترین بلدرچین های زینتی هستند.

طبقه بندی: پرورش بلدرچین گوشتی و تخم بلدرچین


رنگ استاندارد: رنگ قرمز شرقی، قرمز تنسی و پشت لکه ای مکزیکی

اطلاعات بلدرچین باب وایت( Bobwhite)

نام نژاد باب وایت شمالی، باب وایت شرقی، باب وایت ویرجینیا
پیدایشآمریکای مرکزی و شمالی، کارائیب
کاربرد پرورش تخم مرغ، گوشت، شکار
سایز نر 20 تا 25 سانتیمتر
سایز ماده 20 تا 25 سانتیمتر
رنگ قهوه ای، سفید، زرد نخودی، مشکی
طول عمر 1 تا 3 سال
تحمل آب و هوا اکثر اقلیم ها با سرپناه کافی
سطح مراقبت آسان
تولید سالانه تخم150 تا 200 تخم در سال
مشخصات بلدرچین باب وایت( Bobwhite)

بلدرچین گمبل
بلدرچین گمبل

بلدرچین گامبل(Gambel Quail)


خاستگاه: بومی آمریکایی که از جنوب کالیفرنیا تا مکزیک پیدا شده است.


رنگ : نوع نر این بلدرچین دارای تاج رنگی روشن و پهلوهای پرنده پرهای شاه بلوطی راه راه با سفید و شکم آنها کرم رنگ است در مقابل ماده ها خاکستری هستند.به همین دلیل به راحتی می توانند در طبیعت استتار کنند.


بلدرچین گامبل نیز مانند سایر بلدرچین ها، پرندگانی چاق با منقار کوچک و دم مربعی شکل هستند. بال این نوع بلدرچین ها پهن و کوتاه است.
مدت زمان جوجه کشی بلدرچین گامبل بین ۲۱ تا ۲۴ روز است. جوجه های متولد شده یک روز بعد از بیرون آمدن از تخم، لانه را ترک میکند و پدر مادرشان آنها را به سمت غذا سوق میدهند.


آنها به جای لانه سازی روی زمین از جعبه های لانه استفاده می کنند. بلدرچین های نر و ماده گامبل کاکلی هستند و رنگ آمیزی چشمگیر دارند. به همین دلیل برخی آنها را زیباترین نژاد بلدرچین می دانند.

اطلاعات بلدرچین گامبل(Gambel)

نام نژاد Callipepla gambelii
پیدایشایالات متحده آمریکا
کاربرد پرورش حیوان خانگی، شکار
سایز نر تا 30 سانتی متر
سایز ماده 20 تا 25 سانتیمتر
رنگ قهوه ای، سفید، زرد نخودی، مشکی
طول عمر 1.5 سال در طبیعت؛ تا پنج سال در اسارت
تحمل آب و هوا تقریباً همه آب و هوا را تحمل می کند اما مناطق کویری را ترجیح می دهد
سطح مراقبت برای تازه کاران توصیه نمی شود
رنگ تخم مرغسفید مات با لکه های قهوه ای نامنظم
وزن تخم مرغ8 تا 13 گرم
بهره وری تخم مرغ10-12 تخم مرغ
توانایی پروازضعیف
نکات ویژهپرنده کم تحرک، به ندرت در پرواز دیده می شود، مقاوم و فعال است
مشخصات بلدرچین گامبل(Gambel)
بلدرچین پولک دار
بلدرچین پولک دار

بلدرچین پولکدار (Callipepla squamata Quail)


خاستگاه : بخش جنوب غربی ایالات متحده نیومکزیکو آریزونا کلرادو کانزاس اوکلاهاما و تگزاس
بلدرچین های پولک دار(پر آبی)، بلدرچین های پنبه ای نیز نامیده می شوند. آنها یکی از گونه های زیبا و منحصر به فرد و تخم گذار بلدرچین محسوب می شوند.


اندازه بلدرچین های بالغ پولک دار حدود ۳۰ سانتیمتر است. رنگ پرهای سر این بلدرچین ها خاکستری مایل به قهوه ای است، اما دارای تاج سفید پنبه ای هستند. این پرنده سیاه و دارای پرهای آبی زیبایی هستند که با توری سیاه از گردن تا سینه و پشت پوشیده شدند. بال های این بلدرچین و قسمت پایین کمر آنها تا پرهای دم آن ها به رنگ خاکستری مایل به قهوه ای است. رنگ پرهای گلوی بلدرچین نر این نژاد خاکستری و رنگ پرهای گلویی بلدرچین ماده آن زرد روشن است.

رنگ تخم های آنها خالدار قهوه‌ای روشن تا تیره و به صورت نامنظم است. خاک شنی بهترین بستر برای زندگی این نوع بلدرچین است.

بهار زمان خوبی برای تولید مثل این نژاد بلدرچین است. مدت زمان خارج شدن جوجه ها از تخم ۲۱ تا ۲۳ روز می باشد. جوجه ها می توانند از همان روز اول بدوند و با والدین خود همگام باشند. این نوع بلدرچین بعد از دوازده هفته به بلوغ می رسد و می تواند تولید مثل کند. طول عمر این بلدرچین یک و نیم سال است، اما اگر به صورت مرتب از آن نگهداری شود بین ۵ تا ۷ سال می تواند افزایش پیدا کند.

اطلاعات بلدرچین پولکدار (Callipepla squamata)

نام نژاد بلدرچین پولکدار
پیدایشجنوب غربی ایالات متحده
کاربرد پرورش تولید تخم مرغ، حیوانات خانگی، سرگرمی
وزن نر 175 – 190 گرم
وزن ماده 175 – 190 گرم
رنگ خاکستری، قهوه ای، آبی، سفید
طول عمر 1.5 سال در طبیعت، 5 تا 7 سال در قفس
تحمل آب و هوا برای اکثر آب و هواها خوب است
سطح مراقبت متوسط
رنگ تخم مرغسفید مات با لکه های قهوه ای نامنظم
سایز تخم مرغکوچک: عرض 2.5 سانتیمتر
وزن تخم مرغ8 تا 13 گرم
رنگ تخم مرغسفید با لکه های قهوه ای نامنظم
بهره وری تخم مرغمتوسط: 50 تا 60 تخم در سال
مشخصات بلدرچین پولکدار (Callipepla squamata)
بلدرچین دکمه ای
بلدرچین دکمه ای

بلدرچین مینیاتوری چینی یا دکمه ای(Button Quail)

خاستگاه : آسیا از هند تا جنوب چین و حتی شمال استرالیا
بلدرچین های دکمه ای یا بلدرچین مینیاتوری چینی، از کوچکترین انواع بلدرچین و از خانواده قرقاول هستند. اما با این تفاوت که از نظر ژنتیکی ارتباطی با قرقاول ها ندارند. همانند سایر بلدرچین ها بر روی زمین زندگی می کنند و نمی تواند پرواز کنند.


رنگ : رنگ پرهای بلدرچین نر دکمه های رنگارنگ و متنوع تر از سایر بلدرچین ها است. نوع بلدرچین نر پرهای خاکستری مایل به آبی بر روی سینه و نوار های سیاه و سفید بر روی صورت و پرهای رنگارنگ بر روی شکم دار. در حالی که بلدرچین های دکمه های ماده، طرح های قهوه ای رنگ مشخصی مانند بلدرچین نر ندارد.

این بلدرچین ها کوتاه ترین دوره رشد را در بین سایر انواع بلدرچین دارند که جوجه کشی آنها 16 تا 19 روز طول میکشد. جوجه های تازه متولد شده ظرف دو هفته پس از تولد مستقل می شود و ظرف 6 یا 8 هفته به اندازه‌ای بالغ میشود که می توانند تولید مثل کنند. می توان آن ها را به عنوان پرنده اهلی در قفس نگهداری کرد

اطلاعات بلدرچین مینیاتوری چینی یا دکمه ای(Button)

نام نژاد بلدرچین دکمه ای
پیدایشآسیا از هند تا جنوب چین و حتی شمال استرالیا
کاربرد پرورش تولید تخم مرغ، حیوانات خانگی، سرگرمی
سایز معمول10-23 سانتی متر
وزن ماده 175 – 190 گرم
رنگ خاکستری، قهوه ای، آبی، سفید
طول عمر بیشتر از 4 سال در صورت مراقبت
تحمل آب و هوا برای اکثر آب و هواها خوب است
سطح مراقبت آسان
زمان باروریاز 8 هفتگی
مشخصات بلدرچین مینیاتوری چینی یا دکمه ای(Button)

در نهایت

اگر به دنبال پرورش بلدرچین به صورت حرفه ای فعالیت می کنید، بلدرچین ژاپنی یا کوتورنیکس نژاد شناخته شده ای است. علاوه بر اینکه بازار گوشت و تخم آن وجود دارد، پرورش و نگهداری آن نیز نسبتا ساده است و با آب و هوای ایران نیز به خوبی سازگار است. همچنین شما می توانید نژاد بلدرچین ژاپنی را به عنوان حیوان اهلی یا برای مصرف خانواده خود پرورش دهید.

اما اگر علاوه بر مصارف خوراکی به پرندگان شکاری نیز علاقه مند هستید، می توانید از بلدرچین باب وایت نگهداری کنید. همچنی در صورتی که به دنبال یک پرنده زینتی زیبا هستید، می توانید بلدرچین هایی آبی مانند نژاد پولک دار را انتخاب کرده و نگهداری کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *