جستجو
تلفن تماس: ۲۸۴۲۵۰۵۸ - ۰۲۱

مراحل جوجه کشی با دستگاه خانگی

جوجه کشی در خانه توسط خودتان از یک سو بسیار شیرین و هیجان انگیز  و از سویی دیگر بسیار پیچیده است. بسیار مهم است که تا حد امکان قبل از تولد جوجه‌های هچ شده، این تحقیقات را انجام دهید.

اولین قدم در این تحقیق ، درک اصول جوجه آوری از طریق دستگاه جوجه کشی است. هنگامی که این روند را به خوبی بدانید ، می توانید انتخاب کنید که کدام نوع دستگاه جوجه کشی برایتان مناسب است،از کجا مناسب ترین تخم ها برای این فرایند را تهیه کنید و چگونه از اشتباهات جلوگیری کنید.

برای کمک به شما ، ما اصول اولیه را برای شما جمع آوری کرده ایم ، بنابراین در این مقاله همراه ما باشید تا فرایند جوجه کشی مرغ از ابتدا تا انتها را به زبانی ساده برایتان توضیح دهیم.

تهیه تخم برای جوجه کشی

دو روش برای بدست آوردن تخم های بارور برای جوجه کشی وجود دارد:

  • تولید تخم از مزرعه های پرورش طیور
  • خرید تخم نطفه دار از بازار

اگر مزرعه ای از مرغ و خروس داشته باشید ، بیشتر تخم ها بارور خواهند بود. پس خیلی نگران تهیه تخم های بارور نباشید. کافیست تخم هایی را که صدمه ندیده ، تمیز ، دارای اندازه طبیعی و خوش فرم هستند را انتخاب کنید.

اگر شما به مزرعه و مرغ و خروس دسترسی ندارید، می توانید برخی از تخم های بارور شده را تهیه کنید. تهیه تخم نطفه دار کار سختی نیست. شما می توانید آن ها را بازار های محلی، واسطه های و حتی پرورش دهندگان طیور تهیه کنید.اما برای کاهش خطر ابتلا به بیماری ، مطمئن شوید که آنها دارای مجوز بوده و محصولات پرورش یافته آن ها از نظر دارویی، سلامت، تغذیه و کیفیت بالا برخوردار باشد.

توجه: تخم‌مرغ هایی که در فروشگاه ها در دسترس شماست، بارور نمی‌شوند، بنابراین انتخاب آن‌ها برای فرایند جوجه کشی عملا بی فایده هستند. شما به تخم های نطفه دار نیاز دارید.

اگر تخم های نطفه دار خود را سفارش داده اید و قرار است آن ها از طریق پست به دست شما برسد، توجه داشته باشید که این تخم ها در هچینگ به طرز چشمگیری (حدود  75-90٪ ) نسبت به زمانی که تخم ها را از مزرعه مرغ و خروس دریافت می کنید کاهش می یابد.

هنگام دست زدن به تخم ها ، از دستان تمیز استفاده کرده و بدون تکان های شدید حرکت کنید.

تخم‌مرغ‌ها را نشویید. چون پوشش محافظی روی پوسته وجود دارد که به هنگام هچینگ بسیار کمک می‌کند.

اگر کاملاً آماده نیستید که آنها را در دستگاه جوجه کشی قرار دهید، می توانید آنها را در یک کارتن بزرگ تر تخم مرغ با طرف بزرگتر تخم  که به سمت کارتن قرار دارد، نگهداری کنید و آن را در اتاقی قرار دارید که37 درجه دما و رطوبت 75 درصد باشد. نگران نباشید آنها تا ده روز قابل استفاده خواهند بود.

همچنین توصیه ما این است که  چندین تخم از پرندگان مختلف را همزمان در یک دستگاه جوجه کشی قرار ندهید. چرا که هر گونه از پرندگان نیاز به درجه حرارت ، رطوبت و چرخش متفاوت دارد ، بنابراین بهتر است هر کدام از گونه ها را جداگانه قرار دهید.

اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید تخم نطفه دار با کیفیت را در مقاله اهمیت تخم نطفه دار در بازدهی جوجه کشی مطالعه نمایید.

انتخاب دستگاه جوجه کشی

انتخاب یک دستگاه جوجه کشی مناسب برای این فرایند یک تصمیم مهم است.

انواع مختلفی از دستگاه های خانگی وجود دارند که از یک خنک‌کننده، لامپ گرمایش  و تجهیزات تنظیم دما و رطوبت بهره مند هستند.

ما توصیه می‌کنیم که یک ماشین جوجه کشی تهیه کنید که دما، رطوبت و چرخش تخم‌ها را بطور اتوماتیک کنترل کند. اتوماتیک بودن این مراحل کار را برایتان بسیار راحت تر می کند.

بهترین دستگاه جوجه کشی بازار به پیشنهاد گروه تخصص طیور گندم، دستگاه جوجه کشی فاخته است. دستگاه جوجه کشی فاخته کاملاً اتوماتیک، قابل‌اعتماد است و بازدهی بالایی دارد. به علاوه شما ی توانید با یک دستگاه برای چندین پرنده جوجه آوری داشته باشید.

آماده سازی دستگاه جوجه کشی

دستگاه انکوباتور شما باید عاری از هرگونه آلودگی باشد. اگر یک دستگاه کوچک خانگی دارید، نظافت و ضدعفونی دستگاه جوجه کشی را در اولویت قرار دهید وحتما آن را استریل کنید تا برای جوجه کشی مهیا شود.

پس از خشک شدن کامل ، آن را در محلی قرار دهید که دمای آن ثابت باشد و هیچ آلودگی ندارد.

ظرف های آب را 24 ساعت قبل از گذاشتن تخم مرغ در انکوباتور پر کنید. اگر از سالم بودن ترموستات دستگاه جوجه کشی مطمئن هستید از دماسنج اضافی در دستگاه خود استفاده نکنید. حتی یک درجه اختلاف ممکن است باعث کم شدن میزان بازدهی جوجه کشی شود.

دما را تنظیم کنید

دمای مناسب دستگاه جوجه کشی شما باید بین 37 تا 37.7 باشد.

میزان رطوبت باید بین 60 تا70 باشد. این اعداد را چند بار در روز بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می کند. در مقاله جداگانه ای دما و رطوبت مطلوب جوجه کشی انواع پرندگان را در دوران ستر و هچر برایتان شرح خواهیم داد.اما مهم است که  دستورالعمل های دستگاه جوجه کشی خود را برای آنچه که سازنده دستگاه توصیه کرده است، بررسی کنید.

بنابراین می توان گفت اهمیت تنظیم دما و رطوبت در دستگاه جوجه کشی تا حدی زیاد است که عدم توجه به آن می تواند فرایند جوجه کشی را با شکست روبرو کند.

مورد دیگری که باید بررسی کنید تهویه است. تخم مرغ به دلیل آرایش متخلخل خود اجازه ورود اکسیژن به آن را می دهد و دی اکسید کربن نیز از آن خارج می شود. اطمینان حاصل کنید که همه دریچه های دستگاه باز هستند و اجازه دهید مقداری هوای تازه از طریق دستگاه جوجه کشی جریان داشته باشد.

وقتی همه این موارد در وضعیت نرمال قرار گرفت ، شما برای شروع جوجه کشی کاملا آماده هستید!

قرار دادن تخم در دستگاه

قبل از دست زدن به تخم مرغ، یک جفت دستکش بپوشید و اگر دستگاه جوجه کشی چرخشی اتوماتیک ندارید ، می خواهید یک x کوچک را در یک طرف تخم مرغ و یک o از طرف دیگر با مداد علامت بزنید. این به شما کمک می کند تا چرخش آن را راحت تر پیگیری کنید. هرگز از قلم یا ماژیک روی تخم‌مرغ استفاده نکنید چون آن‌ها می‌توانند به پوسته تخم‌مرغ جذب شوند و باعث ایجاد مشکلاتی برای جنین در حال رشد شود.

بسته به اینکه دستگاه شما چه ظرفیتی دارد می توانید تخم پرنده در داخل آن قرار دهید. اما اگر برای بار اول قصد جوجه کشی دارید، حداقل شش تخم مرغ را در دستگاه جوجه کشی قرار دهید و این انتظار را داشته باشید که ممکن برخی از آن ها از بین برود.برای قرار دادن تخم ها در دستگاه به این نکته توجه داشته باشید که بگونه ای آن ها را قرار دهید که قسمت پهن تخم ها در بالا و قیمت باریک آن پایین باشد.

روزهای 1-18: چرخاندن تخم مرغ

اگر دستگاه اتوماتیک ندارید، از روز اول تا 18 جوجه کشی باید تخم ها را بین 3 تا 5 بار در روز بچرخانید. این کار را در ساعات مختلف روز انجام دهید و مطمئن شوید که تخم ها هرگز دو شب متوالی در یک طرف نباشد. همچنین اینکار تضمین می کند که جنین به پوسته نچسبیده یا بین زرده و پوسته فشرده نشده است.

اگر دستگاه جوجه کشی اتوماتیک در اختیار دارید، این 18 روز بیشتر دما و رطوبت را بررسی می کنید. با این حال ، اگر خودتان باید تخم ها را بچرخانید، از دستکش استفاده کنید تا روغن یا میکروب به آن ها منتقل نشود. خیلی آهسته و به آرامی این کار را انجام دهید.

چرخاندن تخم ها را مداوم انجام دهید و مراقب باشید که این چرخاندن دچار وقفه طولانی نشود.

تخمها را چک می کنید

بین روزهای هفت تا ده ، می توانید تخم های خود را کندلینگ ( نوربینی یا نطفه سنجی) کنید تا ببینید نطفه های شما زنده هستند یا خیر. برای یادگیری نحوه نطفه سنجی و آنچه باید بررسی کنید، در مقاله جداگانه ای اهمیت طفه سنجی(کندلینگ) در جوجه کشی را در وبلاگ گندم مطالعه کنید.

در این بازبینی اگر با تخمی شکسته یا بدبو مواجه شدید، سریعاً آنها را از بین ببرید زیرا این امر می تواند باعث بیماری و مرگ و میر در بقیه جوجه ها شود.

روزهای 18-23: قفل کردن

با رسیدن روز هجدهم، چرخاندن تخم ها تمام می شود!

قسمت بزرگتر تخم ها را روبه بالا قرار دهید. جوجه در حال آماده شدن برای باز کردن یک دریچه برای بیرون آمدن است. حتی ممکن است کمی حرکت آن را ببینید.

دستگاه جوجه کشی را به حالت قفل تنظیم کنید.

رطوبت موجود در دستگاه جوجه کشی خود را روی 70 تنظیم کرده و رطوبت لازم را برای جوجه کشی فراهم کنید.

دقت داشته باید تا زمانی که جوجه ها همه بیرون نیامده و خشک نشده است دستگاه جوجه کشی را بسته نگه دارید. این حالت قفل کردن باعث می شود که جوجه ها بتوانند از پوسته خود خارج شوند و در اولین ساعات اولیه زندگی خود زنده بمانند.

روز هچ!

هچینگ( ایجاد روزنه در پوست)  برای بیشتر تخم ها در حدود روز 21 اتفاق می افتد، اما اگر تخم های خود را قبل از قرار دادن در دستگاه جوجه کشی در یک اتاق سرد نگه داشته باشید، هچینگ می توند تا روز 23 نیز اتفاق افتد.

یک جوجه یک سوراخ در سمت پهن تخم‌ را نوک می‌زند و ممکن است قبل از اینکه بقیه راه را باز کنند، ۶ تا ۱۲ ساعت استراحت کند. اما یک جوجه ممکن است به اندازه ۵ تا ۷ ساعت و یا تا ۲۴ ساعت دیگر از تخم بیرون بیاید.

نکات مربوط به جوجه کشی

به جوجه برای بیرون آمدن كمك نكنيد. پوسته تخم ممکن است به رگ خونی روی بدن آنها وصل شود و کشیدن آن ممکن است برای جوجه کشنده باشد.

اجازه دهید مرغ در انکوباتور کاملاً خشک شود. سروصدای جوجه تازه بیرون آمده به جوجه های تخم های دیگر کمک می کند تا آن ها نیز بدانند باید بیرون بیایند.

هنگامی که همه جوجه ها از تخم بیرون آمدند می توانید دمای دستگاه را کمتر کنید.

تخم هایی که جوجه ندارند چه می شود؟

این تخم ها را به آرامی نوردهی کنید تا ببینید که آیا جوجه در داخل هنوز زنده است یا خیر. به آرامی دو روز دیگر به تخم‌مرغ اجازه دهید تا ببینند آیا قادر به باز کردن دریچه هستند یا نه.

کار جوجه کشی تخم های نطفه دار ، چه با دستگاه جوجه کشی اتوماتیک و چه بدون آن هیجان انگیز و بسیار ارزشمند است!

در این مطلب مراحل جوجه کشی پرندگان به صورت خیلی کلی بیان شد. شما مراحل کلی جوجه آوری پرندگان را اکنون می دانید و می توانید جوجه کشی خود را آغار کنید اما باید بدانید که این کار ظرافت های بسیاری را ممکن است به دنبال داشته باشد. باید خودتان را برای حل مشکلات آن آماده کنید.

اکنون که به زبان ساده مراحل حل جوجه کشی با دستگاه خانگی را آموختید می توانید شرع به فعالیت جوجه کشی پرندگان مختلف کرده و حتی از ای طریق کسب درآمد کنید. به عبارتی علاوه بر علاقه شما در زمینه پرورش پرندگان، سود جوجه کشی و درآمد حاصل از آن می تواند عاملی برای شروع این حرفه توسط شما باشد. بررسی سود و در آمد حاصل از جوجه کشی و مهم ترین سوالاتی که در شروع فعالیت جوجه کشی در ذهن شما شکل می گیرد را در مقاله سود جوجه کشی بررسی کرده و به آن ها پاسخ داده ایم.

در مقالات آینده وبلاگ گندم حواشی و ریز مراحل جوجه کشی پرندگان را برایتان شرح خواهیم داد.با ما همراه باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *